Velg smart når du velger mobilabonnement til familien

Har du planer om å flytte hele familien over på samme mobilabonnement? Da kan det være smart å vite hva du kan gjøre for å skaffe deg oversikt og kontroll over familiens mobilbruk.

Den typiske familiehverdagen er noe mange forbinder med den berømte tidsklemma, litt armer og bein, og en god dose med støy og rot. Denne formen for familiekaos trenger slettes ikke å være negativ, men det kan jo være greit at det kaoset ikke gjenspeiler seg i familiens mobilregning.

Akkurat på det området kan det jo være greit med litt struktur og kontroll, og da finnes det tre ting du bør gjøre.

1. Samle familien på én faktura

Hvis det er flere i familien som har mobilabonnement hos ulike mobiloperatører, kan man fort miste oversikten. Ved å samle alle telefonnumrene på én felles faktura, vil du få mye bedre oversikt over mobilbruken.

I tillegg til én totalpris på slutten av fakturaen, vil også forbruket sorteres på de forskjellige telefonnumrene. Det betyr full oversikt og kontroll på fakturaen for den som betaler.

FamiliePakka til OneCall gir deg akkurat dette. Her får du muligheten til å samle opptil 5 telefonnummer på samme mobilabonnement og faktura. Det er i hvert fall én mindre ting å tenke på i hverdagen.

2. Last ned verktøyet som gir deg forutsigbarhet og kontroll

Se for deg et verktøy som gir deg full oversikt over abonnementet ditt til enhver tid. Et verktøy som viser oversikt over databruk, kostnader, og fakturaen. Som i tillegg lar deg kjøpe ekstra datapakker, endre personalia, eller legge på diverse sperrer. Vel, alt dette får du i OneCall-appen, One.

Er du i tillegg «sjefen» i FamiliePakka, får du også oversikten over de andre telefonnumrene i abonnementet.

– Det er denne forutsigbarheten og tryggheten vi tror at foreldre har etterlengtet, sier markedssjef i OneCall Trine Rake.

I tillegg til å kunne fordele mobildata mellom medlemmene, kan sjefen også aktivere forbrukskontroll. Da kan du f.eks. legge på begrensninger eller sperrer som hindrer yngstemann i å bruke opp månedsbudsjettet på innholdstjenester eller spesialnummer.

NY APP: One gir deg full kontroll

NY APP: One gir deg full kontroll og en foutsigbar mobilregning.

3. Få dere et familieabonnement med felles databøtte

Har dere noen gang opplevd at tenåringen i huset bruker opp mobildataen sin, mens mor eller far fremdeles har mer til overs ved månedsslutt? Kanskje du til og med har tenkt at familien burde hatt en felles datamengde som dere selv fordeler etter behov?

Det unike med FamiliePakka er nettopp dette. Databøtta gir en unik fleksibilitet og er i følge markedsjef Trine Rake, en del av OneCalls lille misjon om å gjøre familiers mobilhverdagen enda enklere.

I FamiliePakka velger man først hvor mange medlemmer man er, deretter størrelsen på databøtta. Velger familien f.eks. en databøtte på 20 GB, er det datamengden som familien fordeler seg imellom i løpet av måneden. Og med OneCall-appen blir det superenkelt. Her får «sjefen» muligheten til å fordele og omfordele mobildata akkurat som man vil.

– Og skulle mobildatabehovet forandre seg, er det selvfølgelig ikke noe problem å opp - eller nedjustere datamengden i løpet av måneden, legger Rake til.

Les mer om FamiliePakka og databøtta her.

Den nye familievalutaen

Med det nye familieabonnementet kan du la kreativiteten blomstre. Har du for eksempel tenkt over at med databøtta og OneCall- appen, så sitter sjefen i FamiliePakka på den nye familievalutaen?

– Et tips er at «sjefen» beholder litt ekstra mobildata til seg selv, så han eller hun kan dele ut mer data underveis i måneden etter behov, anbefaler Rake.

Leker vi litt med den tanken, kan man jo nesten vurdere å tilby mobildata i stedet for ukelønn? Rydd i garasjen og få 1 GB esktra. Sitt barnevakt for lillesøster for 0.5 GB, eller lag middag hver onsdag og få 1 GB ekstra i måneden. Mulighetene blir plutselig mange!

Ny familievaluta

NY FAMILIEVALUTA: Med den nye databøtta kan barna i familien gjøre seg fortjent til noen ekstra gigabyte i måneden.