Slik kan du løse familiens mobildata-utfordring

I flere familier er det slik at barna bruker mer datatrafikk enn foreldrene. Mens barna går tomme for mobildata tidlig i måneden, har de voksne mer data enn de egentlig trenger. Nå finnes endelig løsningen på problemet.

– Er det greit å bruke 4G her, mamma?

Noor (9 1/2) og Sol (5 1/2) er med mamma Ailin Johnsen (42) på jobb. Foreløpig er det bare storesøster Noor som har mobil, hun fikk den da hun begynte i andre klasse, men det er først nå at hun bruker den til mer enn å sende sms og ringe med.

– Hun ser av og til på Youtube-videoer, og bruker appen Musically. Så langt er det stort sett det hun bruker mobildata på, men siden hun bruker telefonen mest hjemme, går datatrafikken via wifi¿en. Men det hender likevel at hun går tom for gigabyte, sier Ailin.old

Noor viser lillesøster Sol et spill på mobilen.

IVRIGE: Noor viser lillesøster Sol et spill på mobilen. Jentene er med mamma på jobb, og dermed er det 4G som gjelder. Foto: VGPS.

Sjefen bestemmer

Ifølge markedsdirektør Albert Arli i OneCall vil særlig familier med flere og eldre barn ha stort utbytte av deres nye tilbud, Familiepakka.

– Familiepakka kan brukes av to til fem personer, og av disse personene må det utnevnes én «sjef». Sjefen har ansvaret for en felles datamengde som familien velger, og deretter kan han eller hun fordele rundt til de ulike i husholdningen, forklarer Arli.

Om en familie på fire har valgt å kjøpe en datamengde på 20 gigabyte (GB) kan sjefen bestemme hvor mange GB hvert familiemedlem skal få. Dette kan endres fra måned til måned, eller i løpet av måneden. Sjefen kan enkelt «vippse» mobildata rundt etter hvert som barna eventuelt går tom. Og har familien ekstra mobildata igjen når måneden er omme, kan du bruke TaMedData og overføre til neste måned. I tillegg kan alle ringe og tekste så mye de vil.

Albert Arli er markedsdirektør i OneCall

HELT SJEF: Albert Arli er markedsdirektør i OneCall, og forteller at den nye Familiepakka legger opp til at det er én sjef for hele familiens mobilbruk.

Her kan du lese mer om FamiliePakka

Endret mobilmønster

Tobarnsmoren har venner med eldre barn, som forteller om et helt annet kommunikasjonsmønster enn tenåringer hadde for bare få år siden.

– Jeg får høre at de sender veldig mange snapper i løpet av en dag, det er sånn de kommuniserer med hverandre. De tar et bilde, skriver en kort beskjed og sender av gårde. Da går det vel med en del gigabyte i løpet av en måned, vil jeg tro.

Ailin Johnsen synes det er viktig at både Noor, og etter hvert lillesøster Sol, lærer at de ikke kan bruke mobilen fritt. Som på andre områder er det viktig for henne med grensesetting.

– Jeg tenker at det er viktig å lære barna at det ikke er fritt frem, de skal forstå at det også innebærer et ansvar å ha mobil, sier hun. Selv merker Ailin at også hun selv har endret mobilbruken, og i større grad kommuniserer via Messenger eller SnapChat. Det blir færre og færre tekstmeldinger, og hun ringer nesten aldri folk på privaten lenger.

– Bare på de siste fem årene har det skjedd store endringer på måten jeg bruker mobilen på, og jeg er neppe alene om det, sier hun.

Endret mobilmønster

ENDRER SEG: Ailin Johnsen merker at hennes egen mobilbruk har endret seg mye de siste årene. Datteren Noor går i femte klasse og bruker mobilen stadig mer. Foto: VGPS.

Den nye valutaen

– I flere familier er det slik at barna bruker mer datatrafikk enn foreldrene og bruker opp sin mengde tidlig i måneden, mens de voksne er langt unna å bruke opp sin kvote. Heretter kan du altså enkelt fordele gigabyte via en app etterhvert som ukene går. «Sjefen» har full kontroll på dataforbruk og tilgjengelighet, og får alle telefonutgifter for hele familien på én faktura, sier Arli i OneCall. Han beskriver det nye produktet som en hverdagsinnovasjon, som på mange måter gjør GB til den nye familievalutaen.

– Du kan for eksempel betale poden med en GB eller to for å vaske huset! sier Arli.

Les mer om FamiliePakka