Hvor mye er egentlig èn gigabyte?

Det kan være vanskelig å vite hvor mye mobildata barna eller vi selv trenger. Vi hører jo stadig barna si at «det er tomt for mobildata». Men hvor mye er egentlig en gigabyte, og hvor mange trenger vi egentlig?

– Vi har to aktive gutter, som begge spiller fotball og bruker mye tid ute. Mobilbruken deres varierer veldig etter spilltrender, sier Malin Lunde. Samboeren hennes, Leif Hennie, har sønnene Julian (9) og Jesper (13) fra et tidligere forhold. Yngstemann Julians abonnement gir ham én gigabyte (GB) i måneden, og telefonen brukes mest til YouTube og enkelte spill.

– I fjor merket vi stor forskjell på databruken, da det var populært med Pokemon Go. Han brukte telefonen på en helt annen måte, og vi måtte oppgradere abonnementet hans fordi han stadig gikk tom for GB, sier Malin.

Dagens bruk krever mer mobildata

Det kan være vanskelig å vite hvor mye mobildata barna eller vi selv trenger. Og hvor mye er egentlig en gigabyte? Ifølge produktsjefen for OneCall, Jenny Thronaes, vil én gigabyte rekke omtrentlig til ett av følgende alternativ:

  • Lytte til musikk i ti timer.
  • Streame film i HD i én time.
  • Sjekke Facebook 1000 ganger.
  • Høre på radio i 17 timer.

– Hvis vi tenker over hva vi bruker mobilen til, vil ganske mye av bruken resultere i mobildataforbruk. Med tanke på at streaming av film bruker i gjennomsnitt én GB i timen, så det kan være lurt å skru ned kvaliteten hvis man ikke er tilkoblet Wi-Fi, sier Thronaes i OneCall. Hun forteller at en voksen person i gjennomsnitt bruker mellom to og tre GB i måneden.

Ny løsning

Fordelen med den nye FamiliePakka fra OneCall er at man kan prøve seg frem. Med en felles databøtte har man friheten til å starte med en eller to GB til barna i begynnelsen av måneden, for deretter å supplere med mer underveis hvis det er nødvendig.

– Du kan rett og slett «vippse» mer mobildata til barna etter behov. For eksempel kan du overføre mobildata fra en som har for mye til en som har for lite. Hvis det er mobildata igjen i familiens "databøtte" når måneden er omme, blir disse automatisk overført til neste måned, forklarer produktsjefen.

Les mer om FamiliePakka

Etter endt treningsøkt

KOBLER AV: Etter endt treningsøkt, tar brødrene gjerne ei økt med spill på mobilen. Foto: Privat

Øker med alder

Malin Lunde forteller at det tok litt tid før yngstemann Julian skjønte forskjellen på 4G og Wi-Fi, så i starten gikk han ofte tom for mobildata.

De fleste familier har omvendt problematikk enn familien Lunde Hennie, nemlig at de eldste barna går tom for mobildata først. Er det lenge igjen før måneden er omme, er det lett å føle seg utenfor om man ikke får sjekket oppdateringer utenfor Wi-Fi-rekkevidde.

– Når det gjelder barn, øker oftest databruken med alderen fordi de tilbringer mer tid utenfor hjemmet. En annen faktor, som bidrar til at det er vanskelig å estimere databruk, er tilgangen på trådløst nettverk. Selv om man får beskjed om å bruke mest mulig Wi-Fi, er det jo ikke alltid tilgjengelig - og da må man bruke av mobildataen, sier produktsjef i OneCall, Jenny Thronaes.

Se hvilken "databøtte" som passer for din familie.

Etter endt treningsøkt

KOBLER AV: Etter endt treningsøkt, tar brødrene gjerne ei økt med spill på mobilen. Foto: Privat

En "sjef"

Med FamiliePakka kan du enkelt administrere hele familiens mobilbruk fra en app. Det utnevnes en "sjef" for familien, som deretter har ansvar for å fordele GB mellom familiemedlemmene. Ved et tastetrykk kan du altså "vippse" mobildata mellom familiens medlemmer. Har dere mobildata til overs, overføres disse automatisk til neste måned.

Last ned den nye appen her