Mest verdi for pengene

6 av 10 nordmenn tenker at det er penger å spare på å bytte mobilabonnement, og med stadig lavere priser blir det også viktig å se på hvilke tjenester du faktisk får.

Betaler du mer enn du må for noe du egentlig ikke har bruk for? Eller betaler du kanskje så lite at du ikke får det du har behov for?

Mobilbransjen er i stadig endring, og det dukker titt og ofte opp nye og spennende produkter. Men hva er det som gir deg verdi for pengene? Folk har gjerne ulik oppfatning av hva det begrepet innebærer.

Vi tok en tur ut på gaten for å finne ut av hva folk synes er viktig for å få verdi for pengene sine.

Pris eller kvalitet?

- Jeg ser aller mest på pris. Jeg har egentlig ikke råd til å betale for mye, sier Mina (17).

Begrepet "verdi for pengene" har ulik betydning hos folk.

- Jeg er nok mest opptatt av kvalitet og at produktet passer mine behov, selv om pris også er viktig, sier Camilla (32). Det gjelder enten hun handler klær, mat eller velger mobilabonnement.

Marius (45) ligger et sted mellom de to andre:

- Visse ting er det greit å betale ekstra for, men jeg ser ingen grunn til å betale mer hvis kvaliteten uansett er den samme, sier han.

Mobilprisene har vært i fritt fall i flere tiår. Et stadig større antall mobiloperatører har sørget for knallhard konkurranse - til beste for forbrukerne.

Gratis SMS-er. Fri tale. Like priser i hele Europa. Stadig mer mobildata. Foreldrekontroll. Dette er bare noen av tilbudene som har gitt nordmenn lavere mobilregninger.

Å betale mer for noe med lik kvalitet er kanskje ikke nødvendig?

Ikke bare pris som er viktig

Ifølge en undersøkelse fra Ipsos MMI fra noen år tilbake, mente 62 prosent av de spurte at de tror det er penger å spare på å bytte mobiloperatør*. Men etter hvert som prisene er presset stadig lavere, er også verdien kunden opplever blitt stadig viktigere.

- Personlig mener jeg det å få verdi for pengene handler om å få de tjenestene du faktisk trenger til en rimelig penge. Det er ikke noe poeng å betale ekstra for en haug med tjenester du egentlig ikke trenger, sier Øistein Eriksen, sjef i OneCall.

Han merker hvordan mobiloperatørene kappes om å tilby flest nye tjenester, samtidig som at prisen ikke øker.

I OneCall har de satt sin ære i å være tidligst ute med en rekke nyttetjenester for mobilkunder. De lanserte den såkalte Familiepakka for flere år siden, og i høst kom den i ny versjon: FamiliePakka med felles databøtte. Det betyr at familien gratis kan fordele mobildata mellom familiemedlemmene etter hvem som trenger det mest.

- For oss handler det om å hele tiden se etter måter vi kan gjøre hverdagen enklere for kundene. Og til syvende og sist gi maksimal verdi for pengene, forklarer Eriksen.

En annen nyvinning fra OneCall er DelBetaling. Mens vanlig avbetaling gjerne innebærer rentekostnader og gebyrer, kan man med DelBetaling fordele kjøp av telefonen over flere år uten ekstra renter og gebyrer.

Og et tredje eksempel på at de har gått i front på nye tjenester er det de kaller PrøveKjøp: At man rett og slett kan prøve produktet før man bestemmer seg.

* Kilde: Ipsos MMI, 1023 intervjuer utført 13-20 juni 2016

Uoversiktlig databruk

Så hva betyr egentlig "verdi for pengene" for våre tre-på-gaten, når de tenker på valg av mobilabonnement?

- Jeg synes det er vanskelig å få oversikt over databruken, og noen ganger går jeg tom rett før en ny måned begynner og må kjøpe en ekstra kvote. Eller jeg må mase på pappa. Det er helt håpløst. Hvis jeg kunne unngå det, og at vi heller kunne betale for den dataen vi faktisk bruker, så hadde det vært det aller beste, sier Mina på 17 år.

For Marius er det viktig å unngå å betale for mye til mobilselskapet.

- Mobiloperatørene er jo ganske like. Så verdi for pengene for meg betyr vel egentlig at jeg får de viktigste tjenestene til billigst mulig penge, sier han.

For Camilla derimot, handler det om å få riktig abonnement, ikke nødvendigvis billigst.

- Det er så mye å velge mellom, og jeg vet at det egentlig koster flesk å få feil mobilabonnement. for eksempel hvis du går over datakvoten. Så alt som gir meg god oversikt og forutsigbarhet er viktig, sier hun.

For Camilla handler "verdi for pengene" om at hun får det mobilabonnementet som er tilpasset hennes egen mobilbruk.