Økt databruk driver frem nytt mobilabonnement

Strømming av levende bilder, spill, musikktjenester og sosiale medier endrer spillereglene for mobildata i telefonabonnementer.

- Å bruke telefonen til å se på levende bilder mens du er på farten, er blitt like vanlig som en takeaway-kaffe! Bare i fjor økte bruken av mobildata med 35 prosent, sier innsiktssjef Peter Christiansen i OneCall.

Utviklingen blant OneCall-kundene er lik som for hele bransjen. En gjennomgang OneCall har gjort av NKOMs Ekomstatistikk for første halvår 2018, viser at snittbruken blant norske mobilbrukere nå har passert 3 GB i måneden. Det er en solid økning fra det som har vært normalen, med rundt 1 GB hver.

- For det første har 4G-nettet i Norge utviklet seg enormt de siste årene. Samtidig er det blitt mye mer mobilvennlig innhold å velge i. TV-seing som før skjedde i stua til de tidspunktene kanalene bestemte, er nå blitt noe du gjør når og hvor du vil via strømming. I tillegg har vi spill, musikk og sosiale medier som også bidrar til å gjøre mobilen til et verktøy vi bruker oftere - uansett hvor vi er, sier Christiansen.

FolkePakka 4GB - mobilabonnementet for folk flest

Nordmenn på strømmetoppen

Mer enn 280.000 norske husholdninger abonnerer nå på tre eller flere strømmetjenester som TV 2 Sumo, Netflix, Viaplay og HBO, viser ferske tall fra Mediavision. Ingen andre nordiske land har flere strømmeabonnement per innbygger. Siden myndighetene krever at strømmetjenestene skal tilby mer lokalt innhold, som for eksempel nye norske dramaserier, er det ingen grunn til å tro at denne utviklingen vil snu.

Les også: Så mye gigabyte trenger du

Og selv om det fortsatt er de yngste mellom 18 og 30 år som bruker mest mobildata, drives trafikken nå oppover også av de eldre. Ifølge Ipsos som måler bruken av sosiale medier i Norge, var 70 prosent av alle over 60 år på Facebook i tredje kvartal. Også for Snapchat og Instagram øker antall profiler blant de eldste.

- Til sammen har vi nordmenn nå 12,9 millioner sosiale profiler vi bruker jevnlig. Vi ser filmer, poster videosnutter og dette gjøres over alt. Det vil helt klart få konsekvenser for hele mobilmarkedet, sier OneCall-sjef Pål Rune Kaalen.

Billigere data, flere nivåer

Det typiske for bransjen har vært abonnement med rundt 1 GB data inkludert til pluss/minus 200 kroner. Kaalen mener disse abonnementene nå vil forsvinne ut, rett og slett fordi datamengden blir for liten. Det kan koste mer å kjøpe ekstra datapakker, enn å velge et annet abonnement med mer data inkludert.

Se hva som er nytt!

- Konsekvensen er at vi nå går gjennom alle abonnementene våre og tilbyr nytt innhold og priser. I tillegg til å kutte prisen på alle abonnement fra 2 GB og oppover, kommer det inn flere nye datanivåer. Flere kan da velge et mobilabonnement bedre tilpasset sitt faktiske forbruk, sier Kaalen.

Les mer om priskuttet her

Som en del av endringen, lanserer OneCall FolkePakka med 4GB mobildata til 269 kroner i måneden. Noe som i følge NKOMs Ekomstatistikk vil egne folk flest sin mobilbruk. 

- Tidligere har vi hatt mange abonnement for lav databruk, mens det har vært færre å velge mellom for storbrukerne. Når flesteparten nå øker databruken sin, kommer vi med flere nivåer også i den enden av skalaen, sier Pål Rune Kaalen.

Folkepakka er tilbake med 4GB! 

PS: Fortsatt usikker på hva du skal velge? Husk at OneCall tilbyr deg PrøveKjøp: Bruk mobilen så mye du vil i to måneder. Når prøveperioden er over, ser du hvilket mobilabonnement som lønner seg for deg.