De fleste har ikke peiling på hvor mye mobildata de trenger

I en undersøkelse som Ipsos MMI har utført, kommer det frem at 42 % av norske mobilbrukere ikke vet hvor mye mobildata de bruker i måneden*.

Kilde: Ipsos MMI, 1023 intervjuer utført 13-20 juni 2016.

Teamleder ved OneCalls kundesenter, Victoria Moen, bekrefter undersøkelsen til Ipsos MMI. Hun forteller at de fleste ikke har peiling på hvor mye mobildata de faktisk trenger.

6 av 10 tror et lønner seg å bytte

Dette gjør det vanskelig å velge riktig abonnement, noe som også vises i undersøkelsen. Blant over 1000 deltagere svarer nesten halvparten at de er usikre på om de har valgt riktig mobilabonnement. I tillegg svarer 62 prosent at de tror det er penger å spare på å bytte mobilabonnement.

Prøvekjøpsordning på mobilabonnement

På bakgrunn av disse funnene, lanserte derfor OneCall nyheten PrøveKjøp i 2016.

- Da kan vi hjelpe kunder med å velge riktig mobilabonnement slik at man ikke betaler mer enn nødvendig. I to hele måneder kan kundene bruke mobilen så mye de vil til bare 99 kroner i måneden. Etter prøvemånedene forteller vi deg hvilket abonnement som passer deg best, forklarer Moen.

Det er ingen bindingstid på prøvekjøpsabonnementet, og Moen understreker at man selvsagt står helt fritt til å velge abonnement selv etter prøveperioden. Men som oftest vil anbefalingen i slutten av prøveperioden være riktig for kunden.

- Anbefalingen er jo tross alt basert på kundens faktiske forbruk, legger Moen til.

Teamleder på OneCalls kundesenter, Victoria, vil anbefale alle som er usikre på valg av abonnement å velge PrøveKjøp.

Dette sluker mobildata

Det er ikke alltid er lett å vite hva som gjør at forbruket øker, og Moen anbefaler derfor alle å sette seg inn i hva som krever mye mobildata.

Streaming av musikk og film bruker ofte en del data. Det samme gjør automatiske oppdateringer på mobilen, men dette kan man justere på mobilens innstillinger, slik at apper kun oppdateres når man er koblet til et nettverk.

Moen forteller at mange bommer på bruken av Facebook, fordi man ikke tenker over at man ser filmer.

- Mange tror databruk regnes i tid, mens det går faktisk på hvor mange megabyte (MB) som er brukt. Det er derfor vanskelig å anbefale hvor mye mobildata en kunde trenger hvis de f.eks. sier at de er på Facebook en time om dagen. Det kan variere stort på hvor mye mobildata som blir brukt fra gang til gang. Ser kunden kun på videoer den timen de er på Facebook, vil de bruke mer enn om de f.eks. kun chatter.

Kan bli dyrt med for lite abonnement

Å ha et abonnement som dekker for lite kan fort bli dyrere enn når man har riktig abonnement.

- Det vil alltid være lønnsomt å ha riktig abonnement eller en ekstra datapakke hvis det er et engangstilfelle at man bruker mer, forteller Moen, men legger til at OneCall uansett har makspris på 399 kroner, dersom databruken løper løpsk en måned.

 

Les mer om PrøveKjøp her