Mobilmytene som må avlives

Har du noen gang vurdert å bytte mobiloperatør, men lagt det fra deg fordi du har hørt at du kan miste dekningen, eller at du får automatisk binder deg til den nye operatøren i flere år? Det er det ingen grunn til. Under kan du lese om typiske mobilmyter vi blant annet hører på kundesenteret.

1. "Når jeg bytter abonnement, blir jeg uten mobil i noen timer"

Det er kanskje ikke så rart at det dukker opp spørsmål rundt dette på kundesenteret vårt. Mobilen er for mange av oss et viktig verktøy, og en sentral del av hverdagen.

- Vi vet hvor verdifull mobilen er, så denne problematikken har heldigvis mobilbransjen løst. Krogstad forklarer at man får en aktiveringsdato og et tidspunkt å forholde seg til når man bytter operatør. Når tiden er inne, bytter du til det nye SIM-kortet og skrur på mobilen igjen. Da er du oppe og går med din nye mobiloperatør. Verre er det heldigvis ikke.

Det er ifølge teamleder på OneCalls kundesenter, Pernille Krogstad, noen bekymringer som går igjen.

2. "Jeg får ikke med meg telefonnummeret mitt"

Mange sitter med oppfatningen av at det er tungvint å overføre telefonnummer fra en mobiloperatør til en annen, eller at man må bytte telefonnummer. Det stemmer ikke.

- Telefonnummeret er jo ditt, så det kan du ta med deg akkurat hvor du vil. Hvis du er usikker på om du er så kalt "juridisk eier" av telefonnummeret, kan du bare spørre mobilselskapet ditt, forklarer Krogstad.

3. "Det er så komplisert å bytte" 

Man kan jo spørre seg om dette er en oppfatning som har kommet av de to første mytene. Uansett er dette noe som ikke stemmer. Tar man en titt på OneCalls nettsider, kan men konkludere med at det ikke er så komplisert. Teamleder Pernille Krogstad bekrefter det, og sier at det hele gjøres i tre enkle steg:

  1. Velg abonnementet du vil ha.
  2. Fyll inn personalia.
  3. Motta SIM-kort og aktiveringsdato.

4. "Det er smartest å velge Telenordekning"

På få år har det skjedd utrolig mye på dette området. Tidligere kunne man snakke om store dekningsforskjeller hos ulike operatører, og kanskje særlig til fordel for det gamle televerket. Men i dag er det heldigvis andre boller!

Med Telia sin storsatsning på området, har man på få år bygget opp haugevis av mobilmaster over hele landet. Disse mastene har den mest moderne teknologien, som har resultert i at nettverket har vunnet flere tester!

- Vi i OneCall synes det er veldig stas å kunne tilby akkurat dette nettverket til alle våre kunder, forteller teamleder Krogstad stolt.

5. "Det er sikkert ikke sååå mye å spare"

Alle mobiloperatørene sier jo at de er billigst og best, så det kan jo ikke være den store forskjellen? Vel, det er det.

Hvis du tenker at månedsprisen på abonnementet er det eneste som betyr noe, må du tro om igjen. Det er et par andre ting man bør ha i bakhodet. Hos noen operatører er det for eksempel ganske vanlig at kostnaden stiger ved bruk i utland, med uventede gebyrer, eller har andre skjulte kostander. Visste du for eksempel at det fremdeles finnes noen som tar seg betalt for bruk av Bank ID?

Teamleder Pernille Krogstad, sier at det hender at kunder ønsker å bytte til OneCall på bakgrunn av skjulte kostnader hos konkurrenter.

Du kan faktisk spare en god del ved å bytte til OneCall.

Utdaterte mobilabonnement kan koste deg

Sammenligner man dagens priser med de gamle prisplanene, er det ganske tydelige prisforskjeller. Det har uten tvil blitt billigere å bruke mobilen de siste årene. I følge Krogstad er det overraskende mange som sitter på gamle og utdaterte mobilabonnement, og som faktisk vil spare en god del på å bytte.

- Vi gjør alt vi kan for å holde prisene nede, uansett om det er snakk om utlandspriser, priser på datapakker eller selve månedsprisen på abonnementet. Vår filosofi handler om å være på kundens lag, og finne de rimeligste løsningene uten at det går på bekostning av kvaliteten.

6. "Når jeg kjøper ny mobil, er det være lurt å binde seg til en operatør"

Vi vet alle hvor fristende (og nødvendig) det er med ny mobil i ny og ne. Mange tror da at man må kjøpe en som er tilknyttet et forhåndsbestemt mobilabonnement, eller at det lønner seg med bindingstid for å få en bedre pris. Slik er det faktisk ikke.

- Hos OneCall har vi en egen nettbutikk hvor man kan kjøpe mobiltelefoner, både helt nye og NestenNy-mobiler, forteller Krogstad.

Og uansett om du kjøper ut hele telefonen med en gang eller velger rentefri DelBetaling, er det ingen bindingstid.

Les flere artikler