Så enkelt er det å bytte mobiloperatør

Har du unngått å bytte fordi du er redd for å miste dekningen eller nummeret ditt? Det er det ingen grunn til. - Å bytte mobilabonnement er blitt mye lettere enn før, sier Heidi Ellingsen i OneCall.

Heidi er produktspesialist og forteller at det er tre ting som går igjen når folk skal bytte mobiloperatør:

– Folk bytter gjerne på grunn av dårlig dekningdårlig kundeservice eller for dyrt abonnement.  Det skal ikke mer til før du ser etter en annen løsning, sier Heidi.

Å bytte mobiloperatør kan gjøres med 5 enkle steg:

  1. Velg mobilabonnement
  2. Velg datamengde
  3. Registrer deg
  4. SIM-kort
  5. Ta i bruk abonnementet

1. Velg mobilabonnement

– Det er superenkelt å bytte, og du kan gjøre det helt selv på nett. Det første du tar stilling til er om du skal bestille til én person eller flere dersom du er en familie. Og hvis du trenger hjelp, kan du selvfølgelig få det av vår kundeservice på telefon, eller via vår Chatbot, sier hun.

2. Velg datamengde

– Vi har mobilabonnement som dekker alle behov. Basert på om man ikke bruker data eller om man surfer dagen lang, vi har alt fra null data til Full Data. Om du finner ut at du trenger mer eller mindre, er vi behjelpelige med å justere dette for kunden, sier hun.

Under er de ulike størrelsene på FolkePakka-abonnementene:

  • 0 GB: 129,-
  • 1 GB: 179,-
  • 3 GB: 229,-
  • 7 GB: 279,-
  • 10 GB: 329,-
  • 20 GB: 379,-
  • Full Data: 479,-

Les også: Hvor mye mobildata trenger jeg?

Ønsker du å se priser eller bestille for familien, må du også huske å oppgi hvor mange medlemmer dere skal være i abonnementet. Det velger du på toppen av siden med FamiliePakka mobilabonnement.

3. Registrer deg

Du fyller inn personalia slik at OneCall kan flytte din informasjon og telefonnummer fra gammel mobiloperatør til OneCall. Heidi får stadig spørsmål om man mister telefonnummeret sitt, og kan betrygge med at det slettes ikke er tilfellet.

Du kan selvfølgelig beholde nummeret ditt, og vi sørger for at det skjer uten at du trenger å flytte noe over til OneCall – den jobben gjør vi

Heidi Ellingsen, produktspesialist i OneCall

4. SIM-kort

SIM-kortet må byttes for å aktivere OneCall-abonnement. Det gjøres på to måter: Enten ved å få det i posten, eller ved å hente ut et SIM-kort hos Narvesen eller en 7-eleven-butikk.

– Vi får ofte spørsmål om SIM-kort og hvor lang tid det tar å få. Bestiller du SIM-kort i posten, vil det følge normal postgang, men er du litt mer utålmodig, kan du hente SIM-kortet selv i butikk og være OneCall-kunde bare på to dager, sier hun.

Verdt å vite: Dersom du bestiller FamiliePakka, kommer SIM-kortene automatisk i posten. De kan ikke hentes på Narvesen eller 7-Eleven.

5. Ta i bruk abonnementet

– OneCall ordner overføringen av mobilabonnementet mellom operatørene, men vi anbefaler alle å bytte ved månedsskiftet slik at at det gamle mobilabonnementet ikke begynner på ny måned, sier hun.

Dermed gjenstår det å aktivere SIM-kortet ved hjelp av PIN-koden du får med SIM-kortet.

– Skulle du likevel bli kunde hos OneCall på et annet tidspunkt enn ved månedsskifte, er det ikke noe problem heller. Da kan du selvfølgelig ta kontakt med oss, så vi kan være behjelpelige med å justere faktura ut fra når i måneden du ble kunde, avslutter hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 Produktspesialist Heidi Ellingsen

Enklere enn mange tror: Ellingsen forklarer at alt du må gjøre er å legge inn en bestilling og sette inn nytt SIM-kort. Derfra er det bare å bruke mobilen som vanlig.

..og til slutt:

Noen vanlige misoppfatninger ved bytte

  1. "Jeg mister nummeret mitt": Det er fremdeles mange som spør om de mister mobilnummeret når de bytter fra en operatør, men det er ikke tilfellet. Telefonnummeret er jo ditt, så det kan du ta med deg akkurat hvor du vil.
  2. "Mobilen slutter å fungere når jeg bytter mellom operatører": Vi vet hvor verdifull mobilen er, så dette har mobilbransjen heldigvis løst. Når du har lagt inn bestilling får du oppgitt får en aktiveringsdato, og når tiden er inne, bytter du til det nye SIM-kortet. Deretter kan du bruke mobilen helt som vanlig.
  3. "Det er mye jobb å bytte": Vi kan forsikre om at selve byttejobben er enkel, den kan oppsummeres i stengene ovenfor. Det som eventuelt kan ta litt tid, er å bestemme seg for hvilket mobilabonnement som passer bruken din. Er du veldig usikker, anbefaler vi PrøveKjøp - mobilabonnement som hjelper deg å velge riktig datamengde. Les mer om PrøveKjøp her.
  4. "Det er best å velge Telenordekning": Med Telia sin enorme satsning på området, har man på få år bygget opp enormt med mobilmaster over hele landet. Mastene har den mest moderne teknologien, og har resultert i at Telia-nettet har vunnet flere tester. Vi kan med andre ord si at det slettes ikke er en fordel å velge det gamle televerket fremfor Telia-nettet lenger.
  5. "Det er sikkert ikke så mye å spare": Det har uten tvil blitt billigere å bruke mobilen de siste årene, men det er fremdeles mange som sitter på gamle og utdaterte mobilabonnement. De det gjelder, kan faktisk spare en god del på å bytte.
  6. "Det er lurt å velge bindingstid for å få de laveste prisene": Det er fort gjort å la seg friste av en lav inngangsum mot noen års bindingstid. I de tilfellene det vurderes, bør du først regne på hva det koster deg i løpet av ett år. Og som oftest vil man innse at det ikke lønner seg med bindingstid.

Les også: OneCall har de mest fornøyde mobilkundene

Usikker på valg av mobilabonnement?

Les mer fra OneCall Magasinet

Kundeservice-chat UNO-chat