Kredittgrense

Om kredittgrensen på mobilabonnementet ditt

Som et sikkerhetstiltak, har kundene våre med etterskuddsbetalte abonnement en månedlig kredittgrense på 2000 kroner.

Om du i løpet av en kalendermåned passerer kredittgrensen vil abonnementet i de fleste tilfeller sperres for forbruk som koster penger.

Før du når kredittgrensen, sender vi deg et varsel på SMS. Om du passerer kredittgrensen sperres abonnementet ditt, og vi sender deg et varsel på e-post.

Forhåndsbetaling på Mine Sider

For å unngå sperring må du gjøre en forhåndsbetaling på Mine Sider. Du velger selv hvor mye du ønsker å betale, men beløpet må være tiltrekkelig til at de foreløpige kostnadene for inneværende måned ikke går over kredittgrensen.

Når du gjør en forhåndsbetaling vil beløpet komme som et fratrekk på neste måneds faktura.

Eksempel:
  • 1.I perioden 1. - 18. april har du brukt telefonen for 1900,-, og du har fått et varsel på SMS om at du bør gjøre en forhåndsbetaling for å unngå sperring.
  • 2.18. april forhåndsbetaler du 500,- og din utestående kreditt i april synker til 1400,-
  • 3.Nå kan du bruke telefonen for ytterligere 600,- før du igjen passerer kredittgrensen
  • 4.Fakturaen for april vil være på kr 1400,- pluss eventuelt forbruket i perioden 18. til 30. april. Forhåndsbetalingen din på 500,- ser du som et fratrekk på fakturaren.

Ting som påvirker hvor raskt vi kan varsle deg om kredittgrensen

Normalt sett sier vi fra i god tid før du når kredittgrensen, siden vi registrerer forbruket ditt i løpet av noen timer (ofte raskere). Det finnes imidlertid unntak:

  • Rapportene med forbruk kan være forsinket, både i Norge og i utlandet. Forbruk i utlandet kan være opptil flere dager forsinket, og siden bruk i utlandet er dyrere enn i Norge, kan du raskt bygge deg opp en større kreditt uten at alarmen går.
  • Noen typer forbruk er dyrere enn andre. Innholdstjenester og anrop til spesialnummer og teletorgnummer har ofte en høy pris, og du kan bygge opp en stor kreditt selv bare etter få timer.

For å unngå ubehagelige overraskelser anbefaler vi at du alltid setter deg inn i priser for ulike typer forbruk

Heve eller senke kredittgrensen?

Om du vil unngå sperring og du ikke har mulighet til å forhåndsbetale, må du ta kontakt med oss. Vi gjør en vurdering på om vi kan heve kredittgrensen din for inneværende måned. Om du ønsker å heve kredittgrensen på fast basis, må du sende oss en skriftlig søknad.

Om du ønsker å senke den månedlige kredittgrensen din, kan du ta kontakte kundeservice. Laveste kredittgrense kan settes til kr. 800,-.

Mer fra mest aktuelle svar

Fakturabeløpet kan være høyere enn månedsavgiften

Grunnen til dette er vanligvis bruk av tjenester som ikke inngår i månedsavgiften:

  • Anrop til spesielle nummer, f.eks taxisentraler eller banker
  • Innholdstjenester, f.eks ringetoner eller SMS-avstemninger
  • Bruk i utlandet eller på ferger

Mine Sider kan du se detaljert informasjon om forbruket ditt, en oversikt over alle fakturaene dine, i tillegg til fakturaspesifikasjoner.

Bestille SIM-kort

Er du allerede kunde kan du logge inn og bestille nytt SIM-kort på Mine Sider.

Du kan hente SIM-kortet umiddelbart på Narvesen, 7- Eleven, Shell 7-Eleven, eller velge å få kortet tilsendt i posten (2-4 virkedager).

SIM-kortet støtter BankID og kan tilpasses til å passe alle telefoner.
Adapter for nanosim, microsim og vanlig SIM-kort

SIM-kortet kan tilpasses i størrelse slik at det passer i alle mobiltelefoner.

Alle SIM-kortene kortene støtter BankID på mobilen, men det er kun mulig å ha én aktiv BankID tilknyttet nummeret.

Nytt SIM-kort koster kr. 129,-

Flere spørsmål

Faktura og betaling