Kredittgrense

Om kredittgrensen på mobilabonnementet ditt

Som et sikkerhetstiltak, har kundene våre med etterskuddsbetalte abonnement en månedlig kredittgrense på kr 2000.

Om du i løpet av en kalendermåned passerer kredittgrensen vil abonnementet i de fleste tilfeller sperres for forbruk som koster penger.

Før du når kredittgrensen, sender vi deg et varsel på SMS. Om du passerer kredittgrensen sperres abonnementet ditt, og vi sender deg et varsel på e-post.

Spørsmål om forhåndsbetaling og kredittgrensen

For å unngå sperring må du gjøre en forhåndsbetaling på Mine Sider. Du velger selv hvor mye du ønsker å betale, men beløpet må være tiltrekkelig til at de foreløpige kostnadene for inneværende måned ikke går over kredittgrensen.

Når du gjør en forhåndsbetaling vil beløpet komme som et fratrekk på neste måneds faktura.

Eksempel:

  1. I perioden 1. - 18. april har du brukt telefonen for 1900 og du har fått et varsel på SMS om at du bør gjøre en forhåndsbetaling for å unngå sperring.
  2. 18. april forhåndsbetaler du 500, og din utestående kreditt i april synker til 1400.
  3. Nå kan du bruke telefonen for ytterligere 600, før du igjen passerer kredittgrensen.
  4. Fakturaen for april vil være på kr 1400, pluss eventuelt forbruket i perioden 18. til 30. april. Forhåndsbetalingen din på 500, ser du som et fratrekk på fakturaen.

  • Rapportene med forbruk kan være forsinket, både i Norge og i utlandet. Forbruk i utlandet kan være opptil flere dager forsinket, og siden bruk i utlandet er dyrere enn i Norge, kan du raskt bygge deg opp en større kreditt uten at alarmen går.
  • Noen typer forbruk er dyrere enn andre. Innholdstjenester og anrop til spesialnummer og teletorgnummer har ofte en høy pris, og du kan bygge opp en stor kreditt selv bare etter få timer.

For å unngå ubehagelige overraskelser anbefaler vi at du alltid setter deg inn i priser for ulike typer forbruk.

Om du vil unngå sperring og du ikke har mulighet til å forhåndsbetale, må du ta kontakt med oss. Vi gjør en vurdering på om vi kan heve kredittgrensen din for inneværende måned. Om du ønsker å heve kredittgrensen på fast basis, må du sende oss en skriftlig søknad.

Om du ønsker å senke den månedlige kredittgrensen din, kan du ta kontakte kundeservice. Laveste kredittgrense kan settes til kr. 800.

Kundeservice-chat UNO-chat