Nå kan du dele mobilabonnement med hele storfamilien

Det er stor variasjon i hvor mye mobildata vi trenger. Nå har det blitt enda rimeligere å dele mobilabonnement med inntil ti personer.

- Er det greit å bruke 4G her, mamma?

Noor (11) og Sol (7) er med mamma Ailin Johnsen (43) på jobb. Foreløpig er det bare storesøster Noor som har mobil. Hun fikk den da hun begynte i andre klasse, men det er først nå at hun bruker den til mer enn å sende sms og ringe med.

- Hun ser av og til på Youtube-videoer, og bruker appen TikTok. Så langt er det stort sett det hun bruker mobildata på, men siden hun bruker telefonen mest hjemme, går datatrafikken via WiFi. Men det hender likevel at hun går tom for gigabyte, sier Ailin.

Les ogsåHer er familien Marthinsens dom etter ett år med FamiliePakka.

IVRIGE: Noor viser lillesøster Sol et spill på mobilen Jentene er med mamma på jobb, og det er derfor 4G som gjelder.

Oppgraderinger i FamiliePakka

Markedsdirektør Albert Arli i OneCall bekrefter mamma Ailins erfaringer. Han mener at særlig familier med flere og eldre barn vil ha stort utbytte av FamiliePakka.

- Vi ser at mobildata blir mer og mer populært, både blant barn og voksne. Derfor har vi gjort noen justeringer i familieabonnementet vårt. Blant dem er nye og større databøtter, noe som gir enda mer fleksibilitet. Vi har også fått feedback om at vår tidligere begrensing på fem medlemmer er litt snaut. Derfor har vi nå utvidet medlemsgrensen og lar opptil ti personer få være med i FamiliePakka. Disse trenger ikke en gang å være i familie, forteller Albert Arli, markedsdirektør i OneCall.

Av medlemmene i FamiliePakka må det utnevnes én «sjef». Sjefen har ansvaret for en felles valgt datamengde som han eller hun fordeler rundt til de ulike medlemmene. Det er enkelt å «vippse» mobildata underveis i måneden hvis noen går tom. Har familien ekstra mobildata igjen når måneden er omme, vil TaMedData automatisk overføre dette til neste måned. I tillegg kan alle ringe og tekste så mye de vil, forklarer Arli.

Har endret mobilmønster

Ailin Johnsen merker også at mobilbruken har endret seg de siste årene.

- Det går stadig mer i Messenger eller SnapChat. Jeg sender færre tekstmeldinger og ringer nesten aldri folk privat lenger, sier hun.

Ailin synes likevel det er viktig at både Noor, og etter hvert lillesøster Sol, lærer at de ikke kan bruke mobilen fritt. Som på andre områder er det viktig for henne med grensesetting.

- Jeg tenker at det er viktig å lære barna at det ikke er fritt frem, de skal forstå at det også innebærer et ansvar å ha mobil, sier hun.

Albert Ari i OneCall støtter Ailin i at det er viktig å lære barna at det koster penger å bruke mobilen. Han beskriver mobildata som «den nye familievalutaen».

- Det er derfor det er så praktisk å kunne fordele data via appen etterhvert som ukene går. Da kan du for eksempel betale poden en gigabyte eller to for å vaske huset, sier han.

Her kan du laste ned appen One, som gir deg full oversikt og kontroll.

ENDRER SEG: Ailin merker at hennes egen mobilbruk har endret seg mye de siste årene.Datteren Noor bruker også mobilen stadig mer.

Les mer om fordelene med FamiliePakka