Få oversikt over hvor mye mobildata du faktisk bruker

Her er appen og tipsene som gjør at du alltid har full kontroll på forbruket ditt.

Litt scrolling på Instagram her, noen YouTube-videoer der - og plutselig har du brukt opp månedens inkluderte mobildatamengde. Høres det kjent ut? Da er du ikke alene.

Vi nordmenn bruker i snitt mellom 4 og 5 gigabyte mobildata hver måned, og forbruket øker hvert eneste år.

Det betyr at abonnementet du hadde i fjor, kanskje ikke er tilstrekkelig i år.

- Derfor har vi gjort det enkelt å oppjustere mengden du har i abonnementet ditt, forteller markedssjef i OneCall, Trine Rake. Vil du ha mer mobildata inkludert, kan du enkelt justere abonnementet ditt på Mine Sider eller i One-appen.

Her finner du mobilabonnementene tilpasset ditt forbruk.

Full kontroll med OneCall-appen

Ifølge Rake, er det apper som YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat og Netflix som spiser mest mobildata. Er du en storforbruker av disse - og OneCall-kunde - er det heldigvis enkelt å følge med på eget forbruk:

Med OneCall-appen får du full kontroll på forbruket ditt.

- Med appen One har du alltid full kontroll, garanterer hun.

Appen gir deg detaljert oversikt over mobilabonnementet ditt, og lar deg blant annet:

  • Se hvor mye mobildata du har igjen
  • Se hvor mye TaMedData du har
  • Kjøpe datapakker
  • Slå av og på sperrer
  • Se kostnadene dine

Last ned One for Android

Last ned One for iOS

Bruker du opp mobildataen litt for fort?

Om du synes du bruker for mye mobildata i dag, er det fullt mulig å gjøre små hverdagslige endringer som i sum reduserer bruken. For de fleste av oss er det ikke aktuelt å legge vekk mobilen, men hva med å:

  • Begrense bakgrunnsdata? Apper som kjører i bakgrunnen kan potensielt bruke en del  på å holde seg oppdaterte. Dette kan du slå av under innstillingen «Bakgrunnsoppdatering» på iPhone, og «Begrens bakgrunnsdata» om du har Android.
  • Slå av automatisk avspilling av video? Videoer krever mye mobildata, og på Facebook og nettsider starter ofte avspilling automatisk. Dette kan du slå av under innstillingen «Auto-play» på iPhone, og «automatisk avspilling av video» på Android.
  • Gjøre filmer tilgjengelig offline? Planer om å se en Netflix-film på bussen? Last den ned på forhånd, så slipper du å bruke mobildata på streaming.

Les også:

Smart bruk av femtilappen

Derfor har vi Norges mest fornøyde mobilkunder

Derfor er dette de smarteste mobilabonnementene akkurat nå

Les flere artikler

Chat med oss!

Uno hjelper deg!

Få svar med én gang

Åpent

Kundeservice chat

Mandag til fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 15:30
Søndag: Stengt

Åpningstider helligdager mai/juni 2020:
17. mai, 21. mai, 31. mai: Stengt
1. juni: 10:00 - 16:00

Åpent

Chat med et menneske

Hei der!

Vurderer du å bli kunde, eller lurer på noe angående våre mobilabonnementer?

Da kan du ta en prat med oss her, så hjelper vi deg gjerne! :)