Tegnene på telefonsvindel

Verden er i stadig utvikling, og selv om den digitale hverdagen fører med seg mye positivt, gir den også rom for kreative svindlere. Det er smart å være føre var, og vite hvordan du bør reagere dersom du blir utsatt for svindelforsøk.

De fleste av oss er nok enige om at den nye digitale hverdagen fører med seg mye positivt. Den bidrar til utvikling, gjør verden mindre og hjelper oss å holde kontakt med de rundt oss. Dessverre betyr det også en ny arena for svindlere, og de blir mer kreative.

Ukjent nummer?

Flere har opplevd å bli oppringt av et ukjent utenlandsk nummer der det gjerne legges på etter kun få ring. Noen opplever også at dette kan skje med jevne mellomrom. Denne formen for svindel kalles wangiri, som betyr «ett ring og kutt» på japansk.

Svindlerne oppretter høykostnummerserier i utlandet og tjener gode penger på å bli ringt tilbake. Det er grunnen til at de ofte legger på før anropene rekker å bli besvart. Det koster ingenting å besvare dem, men det kan altså koste mye å ringe dem tilbake.

Vi vil derfor oppfordre kunder til å være årvåkne og ikke besvare eller ringe tilbake til ukjente utenlandske telefonnumre. Blokker gjerne slike telefonnumre etter hvert som de kommer, det gjør man enkelt i telefonens innstillinger.

Spoofing

Eller falske telefonsamtaler, er noe vi ser blir mer og mer vanlig i svindelforsøk. Et konkret eksempel er Microsoft-svindel, et relativt kjent svindelforsøk.

Svindelen går ut på at man blir oppringt av noen som utgir seg for å være fra Microsoft, som forteller deg at du har fått et virus på datamaskinen. De spør deretter om sensitiv informasjon som f.eks. kortdetaljer for å "hjelpe deg" med å fjerne viruset. Legg på dersom du opplever dette. Husk at ingen seriøse eller profesjonelle aktører vil be om sensitiv informasjon over telefon.

Hvordan skjer det?

Svindlerne plukker ut noen utvalgte nummerserier og ringer fortløpende. Dette går veldig kjapt, og i løpet av kort tid kan de ha ringt tusenvis av kunder via transportører av utenlandsk trafikk (Carrier). Før trafikken kommer inn til våre kunder har den gjerne gått via flere forskjellige carriere.

En ekstra bakside av spoofing er at svindlerene gjerne ringer mange samtaler fra et «lånt» nummer. Det kan skape stor frustrasjon for den som eier det misbrukte nummeret, da de som har ubesvarte anrop ofte ringer tilbake. Vi må også understreke at dette er ikke et utpreget norsk fenomen. Slik svindel foregår i hele verden, men da med «lånte» nummer som passer med det utpekte landet.

Denne spoofede trafikken er så klart noe som overvåkes og monitoreres til en hver tid, og nummere der det er liten eller ingen tvil, blokkeres omgående. Dessverre vil noen samtaler slippe gjennom i nettverket før vi kan identifisere dette som svindel og blokkere nummeret. Dette er utfordringer operatørene og NKOM går sammen om å finne en løsning på.

Har du blitt utsatt for svindel? Kontakt oss så skal vi hjelpe deg.

Våre tips

  • Mottar du en mistenkelig telefonsamtale? Legg på, ikke ta noen sjanser.
  • Ikke gi fra deg sensitiv informasjon - husk at ingen profesjonelle aktører ber om sensitiv og personlig informasjon over telefon.
  • Ikke ring tilbake hvis du får anrop fra utenlandske nummer du ikke kjenner.
  • Søk opp telefonnummer du er usikker på.
  • Blir du fortalt at du har virus på datamaskinen over telefon? Legg på.
  • Ikke last ned, eller installer programmer fra ukjente eller usikre kilder.

Les flere artikler

Chat med oss!

Uno hjelper deg!

Få svar med én gang

Åpent

Kundeservice chat

Mandag til fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 15:30
Søndag: Stengt

Stengt

Hei der!

Vurderer du å bli kunde, eller lurer på noe angående våre mobilabonnementer?

Da kan du ta en prat med oss her, så hjelper vi deg gjerne! :)