Hastighet og dekning

Her finner du informasjon om hastighet, begrensninger og trafikkstyring for våre mobilabonnement.

Hastigheter i mobilnettet handler om hvor raskt du kan laste datapakker til eller fra mobilen eller ruteren din, og sier noe om hva slags opplevelse du kan få når du surfer via mobilnettet.

Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:

* Hva slags teknologi som er tilgjengelig der du er, for eksempel 5G eller 4G

* Hvilken makshastighet som er tilgjengelig for mobilabonnementet ditt.

* Antall mobilbrukere der du er. Er det flere mobilbrukere i et område enn det er dimensjonert for, vil dette kunne senke hastigheten.

* Hva slags mobil eller ruter du bruker.

* Avstanden du har til mobilmasten. Jo kortere, jo bedre.

Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse makshastighetene:

Teknologi Maksimal nedlastings-hastighet Maksimal opplastings-hastighet

5G

Opptil 4x høyere enn 4G+

Opptil 4x høyere enn 4G+

4G+

Opptil 220 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

4G

Opptil 80 Mbit/s

Opptil 35 Mbit/s

2G

Opptil 220 kbit/s

Opptil 100 kbit/s

Den raskeste hastigheten får du med 5G. Her er hastigheten opptil 4 ganger høyere enn hva du får med 4G+. 5G-teknologien gir deg som kunde mer kapasitet, høyere hastighet, raskere responstid og høyere nettverkskvalitet.

Hastighet kan variere for FullData og Studentpakka abonnement. Les mer her https://onecall.no/mobilabonnement

Du finner mer detaljert informasjon om 5G her.

Du kan løse dette selv ved å feilsøke på telefonen.

Roaming i Norge

OneCall benytter nettverket til Telia, og det kan stå både OneCall og Telia i displayet ditt.

Telefonen kan varsle deg om at du er utenfor hjemmenett (nasjonal roaming).
Dette har ingen påvirkning på pris så lenge du befinner deg i Norge.

Roaming i utlandet

Du roamer også når telefonen er i utlandet og koblet til utenlandske nett, men her er prisene forskjellige fra Norge. Se priser for bruk i utlandet.

Hvis du har brukt opp dataen som er inkludert i abonnementet ditt, samt eventuell oppspart data med TaMedData, vil hastigheten på datatrafikk gå ned. Dette kalles å strupe hastigheten. Strupehastigheten vil variere ut fra hvilket abonnement du har.

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan man administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:

  • Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
  • Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
  • Senking av trafikk for tunge databrukere.

Trafikkstyring

Hastigheten du kan oppnå, avhenger av hvilken dekning det er i området du befinner deg, og hvilken makshastighet som er tilgjengelig i mobilabonnement du har. Dette gjelder uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig) og så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt. Har du for eksempel et abonnement med 10 GB inkludert data vil du få den maksimale hastigheten abonnementet tilbyr, helt til du har brukt opp inkludert datamengde. 

OneCall sperrer ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn. 

Beskrivelse Alle abonnement

Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*?

Nei

Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid bremset ned, slik at du får lavere hastighet?

Nei

Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert?

Nei

Er noen spesialiserte tjenester** levert på Onecalls abonnement?

Ja

Hvilken innvirkning har dette?

Når du ringer over 4G-nettet, såkalt 4G Tale / VoLTE, vil dette bruke data og spise av tilgjengelig kapasitet. Denne trafikken er prioritert. Det vil ikke spise av tilgjengelig datamengde.

Hvilke hastigheter, ned-/opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder?

Logg deg inn på abonnementssiden for å se innhold og grenser for ditt abonnement.

Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser?

Nei

Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til tunge databrukere?

Nei

Tabellen gjelder alle nåværende og tidligere abonnement.

*Dette ekskluderer noen tjenester, innhold eller programmer som er ulovlige og som Telia derfor er pålagt å blokkere.

**En spesialisert tjeneste, for eksempel 4G Tale, er prioritert i nettet. det betyr at dersom man ringer over 4G-nettet, så vil dette spise av tilgjengelig nettverkskapasitet, og denne trafikken prioriteres. 4G Tale vil altså prioriteres over annen datatrafikk.

Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til OneCall kundesenter via ett av følgende kontaktpunkt: På telefon +47 04300, chat eller kontaktskjema.

Hastigheten på Full Data -abonnementet (opplasting og nedlasting) settes ned til 3 Mbit/s hvis du bruker opp 100 GB i en og samme faktureringsperiode. Hvis du får nedsatt hastighet en periode, vil du ved neste faktureringsperiode få full hastighet igjen, og kan igjen bruke 100 GB før hastigheten reduseres.

Kundeservice-chat UNO-chat