Hastighet og dekning
Her finner du informasjon om hastighet, begrensninger og trafikkstyring for våre mobilabonnement.
Hastigheter i mobilnettet handler om hvor raskt du kan laste datapakker til eller fra mobilen eller ruteren din, og sier noe om hva slags opplevelse du kan få når du surfer via mobilnettet.
Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:
* Hva slags teknologi som er tilgjengelig der du er, for eksempel 5G eller 4G
* Hvilken makshastighet som er tilgjengelig for mobilabonnementet ditt.
* Antall mobilbrukere der du er. Er det flere mobilbrukere i et område enn det er dimensjonert for, vil dette kunne senke hastigheten.
* Hva slags mobil eller ruter du bruker.
* Avstanden du har til mobilmasten. Jo kortere, jo bedre.
Med WiFI Tale kan du ringe og sende SMS via trådløst nett.
Les mer om WiFI Tale her.
Du finner mer detaljert informasjon om 5G her.
Du kan løse dette selv ved å feilsøke på telefonen.
Roaming i Norge
OneCall benytter nettverket til Telia, og det kan stå både OneCall og Telia i displayet ditt.
Telefonen kan varsle deg om at du er utenfor hjemmenett (nasjonal roaming).
Dette har ingen påvirkning på pris så lenge du befinner deg i Norge.
Roaming i utlandet
Du roamer også når telefonen er i utlandet og koblet til utenlandske nett, men her er prisene forskjellige fra Norge. Se priser for bruk i utlandet.
Hvis du har brukt opp dataen som er inkludert i abonnementet ditt, samt eventuell oppspart data med TaMedData, vil hastigheten på datatrafikk gå ned. Dette kalles å strupe hastigheten. Strupehastigheten vil variere ut fra hvilket abonnement du har
Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan man administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:
- Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
- Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
- Senking av trafikk for tunge databrukere.
Trafikkstyring
Hastigheten du kan oppnå, avhenger av hvilken dekning det er i området du befinner deg, og hvilken makshastighet som er tilgjengelig i mobilabonnement du har. Dette gjelder uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp (så lenge innholdet er lovlig) og så fremt du har datamengde igjen på abonnementet ditt. Har du for eksempel et abonnement med 10 GB inkludert data vil du få den maksimale hastigheten abonnementet tilbyr, helt til du har brukt opp inkludert datamengde.
Hastigheten på Full Data -abonnementet (opplasting og nedlasting) settes ned til 3 Mbit/s hvis du bruker opp 100 GB i en og samme faktureringsperiode. Hvis du får nedsatt hastighet en periode, vil du ved neste faktureringsperiode få full hastighet igjen, og kan igjen bruke 100 GB før hastigheten reduseres.