Stenging av 3G-nettet


Som en del av moderniseringen av mobilnettet stenger vi nå 3G-nettet i Norge.
Vi faser ut 3G-nettet for å få plass til fremtidens teknologi, nemlig dagens 4G og fremtidens 5G, som vil gi deg enda bedre kundeopplevelse i årene som kommer.
Fra 1. april og ut 2020 slukkes resten av 3G-nettet i Bergen, Trondheim, Oslo og omegn. 

For deg betyr det at:

  • Du kan fortsatt ringe og sende meldinger som før
  • Har du en eldre mobiltelefon vil du ikke lenger kunne bruke mobildata
  • Eldre mobiler vil få lengre oppkoblingstid, og dårligere lydkvalitet.

Med en 4G-telefon som støtter 4G Tale får du en merkbart bedre opplevelse både når du snakker i telefonen, og når du bruker mobildata.

Ønsker du å bruke mobildata og samtidig ha mulighet til å ringe over 4G-nettet, anbefaler vi deg å kjøpe en telefon som støtter 4G-tale. Vi har et stort utvalg i vår nettbutikk. Trenger du litt hjelp før du bestemmer deg, kan du ringe vår kundeservice på telefon 479 44 444.

  • Huawei Y5II
  • Huawei Y6II Compact
  • Huawei Y6 Pro
  • Huawei P8 Lite ALE-L21
  • Huawei P8 GRA-L09
  • Huawei Mate 5
  • Huawei Mate 7
  • Huawei Honor 6 H60-L40
  • Huawei Honor 7 PLK-L01
  • Huawei Honor 8 FRD-L09/L19
  • LG K10 LTE (K430dse)
  • LG K4 LTE (K120E)
  • LG K8 LTE (K350n)
  • Sony Xperia XA
  • Sony Xperia M5
  1. Koble telefonen til et WiFi-nettverk (trådløst nettverk).
  2. Gå inn på menyen, og velg Innstillinger -> Om telefonen.
  3. Trykk på "Oppdateringer" / "Programvareoppdateringer" eller "Sjekk for oppdateringer" (ordlyden kan variere noe ut fra hvilken telefon du har).
  4. Hvis det er en oppdatering tilgjengelig, vil du etter noen sekunder få et valg om å oppdatere.
  5. Avhengig av hvilken versjon du har, vil du se valg som "Installer nå", "Start på nytt og installer" eller "Installer programvare". Trykk på dette, og oppdateringen vil starte.
  6. Vent til telefonen starter på nytt da er oppdateringen ferdig.
  • Sony
    Xperia, Z5, Z5 Premium, Z5 Compact, X Performance, XZ, XZs, XZ Premium, XZ1, XZ1 Compact, XZ2, XZ2 Premium, XZ2 Compact, XA2, XA2 Ultra, L2, XZ3, L3, 10, 10 Plus, 5.

  • Apple
    iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, SE, 7, 7 Plus, 8, 8 Plus, X, XZ, XZ Max, XR, 11, 11 Pro, 11 Pro Max

  • Samsung
    Galaxy S6, S6 EDGE, S6 EDGE+, S7, S7 EDGE, S8, S8+, Note8, A3 2016, A3 2017, A5 2016, A5 2017, J3 2017, J5 2017, J5 2016, J7 2017, Xcover 4, Xcover 4S, S9, S9+, A8, A6, A6+, A7 2018, J4+, J6, J6+, A9, Note9, S10e, S10, S10+, A20e, A40, A50, A70, A80, Note10, Note10+, Fold

  • Huawei
    P10, P10 Lite, P10 Plus, Honor 9, Mate 10 Pro, Mate 10 Lite, P20 Lite, P20, P20 Pro, Mate RS (Porsche), Mate 20 Lite, Mate 20 Pro, P Smart 2019, Y6 2019, P30 Lite, P30, P30 Pro

  • Nokia
    9, 8.1, 8, 8S, 7+, 6.1, 5.1, 5.1 Plus, 3.1, 3.1 Plus, 1

  • Motorola
    G6 Plus, G7, G7 Play, G7 Plus, One Action, E6 Plus

  • Oneplus
    6, 6T, 7, 7 Pro, 7T, 7T Pro, 7T Pro McLaren

  • Doro
    8035, 7070, 7011, 7031, 8080

  • Cat
    B35, S61, S41


    Andre enheter som støtter 4G-Tale:

  • Samsung Galaxy Watch
  • Samsung Watch Active 2
  • Apple Watch 3, 4 og 5
  • Hvordan vet jeg om jeg har 4G-Tale?

    4G-Tale kalles også Voice over LTE (VoLTE). Hvis du har 4G eller LTE i displayet på mobilen din mens du ringer, betyr det at du har 4G-Tale. 

    Har du spørsmål?

    4G-tale er kort fortalt at du kan bruke 4G-nettet til samtaler, som kan gi bedre dekning, bedre lyd og raskere kontakt med den du ringer.

    • Mye bedre lydkvalitet (HD-lyd)
    • Raskere oppkoblingstid på samtalen
    • Bedre dekning i WiFi-soner gjennom WiFi-Tale
    • Du kan surfe mens du snakker

    Samsung

    1. Gå til "Innstillinger"
    2. Tilkoblinger
    3. Skru på VoLTE/4G Tale

    Sony

    1. Gå til "Innstillinger"
    2. Innstillinger for mobilnett
    3. Aktiver/deaktiver VoLTE/4G Tale

    Apple iphone

    1. Innstillinger -> Mobilnett
    2. Velg "Mobildatavalg"
    3. Velg "Aktiver 4G"
    4. Velg "Tale og data"

    Sjekk ut nettbutikken vår for tilbud på ny og NestenNy mobil. Alltid gode tilbud for deg!

    Chat med oss!

    Uno hjelper deg!

    Uno hjelper deg!

    Bruk chatboten vår for svar med en gang. Han kan svare på det meste.

    Kundeservice chat

    Kundeservice chat

    • Mandag til fredag: 08:00 - 20:00
    • Lørdag: 10:00 - 15:30
    • Søndag: Stengt

    Hei der!

    Vurderer du å bli kunde, eller lurer på noe angående våre mobilabonnementer?

    Da kan du ta en prat med oss her, så hjelper vi deg gjerne! :)