Skal du ut og reise

Alt du trenger å vite om mobilbruk i utlandet.

1. Last ned før du drar
Finn ut på forhånd hva du vil ha som underholdning på turen og last ned musikk, serier, lydbøker. Og kart!

2. Skru av auto-oppdatering
Sørg for at apper ikke oppdateres automatisk i bakgrunnen. Det trekker mye mobildata.

3. Egne priser gjelder på fly/båt og skip
Så sett mobilen i flymodus på reisen i lufta og til sjøs. Det kan fort koste mye.
Se oversikt her.

4. Bruk appen vår!
For å enkelt kjøpe ekstra mobildata, skru av/på sperrer og sjekke forbruk underveis. Smart!
Les mer om OneCall-appen.

5. Sjekk hva det koster dit du skal
Oversikt over utlandspriser finner du her.

6. Sett kodelås på mobilen
Så unngår du misbruk om den skulle havne i feil hender.

Virker ikke mobildata eller får du ikke ringt?

Da kan du prøve dette feilsøket:

  1. Slå telefonen av og på, dette løser ofte problemet.
  2. Sjekk at roaming er aktivert, under mobildatainnstillinger, på din telefon.
  3. Sjekk i app eller på Mine Sider, om du har satt på sperrer for mobilbruk i utlandet.
  4. Sjekk at innstillingene på telefonen din ser sånn her ut:
    Tilgangspunkt: OneCall WAP
    Startside: http://wap.onecall.no
    ProxyPort: 80
    ProxyAdresse: 188.149.250.10
    LoginType: auto
    AuthType: pap
    AuthName: nwn
    Authsecret: nwn
    APN: wap

  • Har du skrevet riktig landskode før nummeret du prøver å ringe til? For samtaler til Norge er dette +47.
  • Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

    Med kontantkort
  • Sjekk at du har minimum 50,- kroner på saldo. Om du har mindre en dette, får du ikke brukt mobilen i utlandet.
  • Prøv å koble til et annet nettverk.

Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

Med FolkePakka Kontroll

  • Er du i et land utenfor EU, sjekk at du har minimum 50,- kroner på saldo.
    Har du mindre en dette, får du ikke brukt mobilen utenfor EU.
    Innenfor EU er tale inkludert.
  • Prøv å koble til et annet nettverk.

  1. Har du skrevet riktig landskode før nummeret du prøver å sende til? For samtaler til Norge er dette +47.
  2. Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

Hvis du har kontaktkort Sjekk at du har minimum 50,- kroner på saldo. Om du har mindre enn dette, får du ikke brukt mobilen i utlandet. Eller prøv å koble til et annet nettverk.

  1. Prøv å koble til et annet nettverk.
  2. Bruker du iMessage eller en annen tjeneste som krever mobildata? Sjekk at du har mobildata.

    Hvis du har FolkePakka Kontroll sjekk at du har minimum 50,- kroner på saldo. Om du har mindre en dette, får du ikke brukt mobilen utenfor EU. Innenfor EU er SMS/MMS inkludert. Eller prøv å koble til et annet nettverk.

Hva koster det å bruke mobilen i utlandet?

På reise innenfor EU/EØS kan du bruke mobilen din akkurat som hjemme.
Men disse kan medføre ekstrakostnader:

Egne priser gjelder fra Norge til utlandet, både i og utenfor EU/EØS, og fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS.

Vi varsler deg på 80% og når du har brukt opp innholdet i abonnementet ditt, akkurat som i Norge. Da kan du kjøpeekstra datapakkerom du skulle trenge det. 

Med PrøveKjøp kan du bruke hele 10 GB av den inkluderte datamengden, i EU/EØS, uten ekstra kostnad.

For 89,- kroner gir UtlandsPakka deg 1 GB for å surfe i Albania, Aserbajdsjan, Australia, Bosnia-Hercegovina, Canada, Chile, Egypt, Filipinene, Færøyene, Georgia, Grønland, Guernsey, Hongkong, Indonesia, Isle of Man, Israel, Japan, Jersey, Kasakhstan, Kuwait, Malaysia, Moldova, Montenegro, Nord-Makedonia, Serbia, Singapore, Sveits, Sør-Afrika, Sør-Korea, Taiwan, Thailand, Tyrkia, USA og Vietnam.

Du kan bestille UtlandsPakka i utlandet eller før du drar, og kjøpe så mange pakker du vil. UtlandsPakka har en varighet på 30 dager. Les mer og bestill UtlandsPakka her.

UtlandsPakka er foreløpig ikke tilgjengelig for kunder med FolkePakka Kontroll, Kontant eller Mobilt Bredbånd.

Se prisliste for andre land.

Hvordan får jeg kontroll over det jeg bruker i utlandet?

  1. Sett din egen maksgrense for mobildata i utlandet på Mine Sider eller i appen vår.
  2. Det kan være lurt å koble deg til WiFi når dette er tilgjengelig.
  3. Skru av roaming og bakgrunnsoppdatering av apper på reisen.

På det åpne hav og i løse lufta har vi ingen basestasjoner. Og dermed ikke nett. Derfor har de ulike fly og fergeselskapene egne satellittnett, som du bruker ombord. Disse nettene har helt egne priser og kan fort koste deg dyrt. Sjekk priser her.

Se nettsidene til båten eller flyselskapet du skal reise med for mer informasjon om deres tilbud.


Hva kan jeg gjøre for å unngå høye kostnader på båt/fly?

  1. Sett mobilen i Flymodus mens du er ombord.
  2. Har du ikke flymodus? Skru av mobildata på telefonen din.

Jeg har høye kostnader etter å ha surfet på satellittnett, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss på Kundeservice, så ser vi nærmere på saken din.

Når du bruker mobilen i grenseområdet mellom ett eller flere land kan du oppleve å bli koblet på nettverk i nabolandet (utilsiktet gjesting/roaming). Første gang du blir koblet til et nettverk i et nytt land får du en velkomstmelding med prisinformasjon på SMS. Les meldingen nøye.

For å hindre uønsket gjesting i et annet nett anbefaler vi at du skrur av  automatisk valg av operatør og heller velger operatør manuelt eller at du deaktiverer «dataroaming» på enheten din. Dette kan velges via innstillinger på enheten din. I Norge anbefaler vi å velge operatør manuelt når du bruker mobilen ved grensen til Russland.

Uhell

  1. Sperr abonnementet ditt, for å unngå misbruk og bestill nytt SIM-kort. Dette gjør du via vår automatiske sperretelefon: +47 479 44 444 eller Mine Sider.
  2. Kontakt forsikringsavdelingen om du har mobilforsikring gjennom OneCall: +47 67 22 47 59. Eller ta kontakt med annet forsikringsselskap du har avtale med.
  3. Politianmeld tyveriet på stedet.

Kontakt forsikringsavdelingen om du har mobilforsikring gjennom OneCall: +47 67 22 47 59. Eller ta kontakt med annet forsikringsselskap du har avtale med.

Kundeservice-chat UNO-chat