Skal du ut og reise

Alt du trenger å vite om mobilbruk i utlandet.

1. Last ned før du drar
Finn ut på forhånd hva du vil ha som underholdning på turen og last ned musikk, serier, lydbøker. Og kart!

2. Skru av auto-oppdatering
Sørg for at apper ikke oppdateres automatisk i bakgrunnen. Det trekker mye mobildata.

3. Egne priser gjelder på fly/båt og skip
Så sett mobilen i flymodus på reisen i lufta og til sjøs. Det kan fort koste mye.
Se oversikt her

4. Bruk appen vår, One!
For å enkelt kjøpe ekstra mobildata, skru av/på sperrer og sjekke forbruk underveis. Smart!
Les mer om appen, One

5. Sjekk hva det koster dit du skal
Oversikt over utlandspriser finner du her.

6. Sett kodelås på mobilen
Så unngår du misbruk om den skulle havne i feil hender.

Virker ikke mobildata eller får du ikke ringt?

Da kan du prøve dette feilsøket:

  1. Slå telefonen av og på, dette løser ofte problemet.
  2. Sjekk at roaming er aktivert, under mobildatainnstillinger, på din telefon.
  3. Sjekk i app eller på MineSider, om du har satt på sperrer for mobilbruk i utlandet.
  4. Sjekk at innstillingene på telefonen din ser sånn her ut:
    Tilgangspunkt: OneCall WAP
    Startside: http://wap.onecall.no
    ProxyPort: 80
    ProxyAdresse: 188.149.250.10
    LoginType: auto
    AuthType: pap
    AuthName: nwn
    Authsecret: nwn
    APN: wap

  • Har du skrevet riktig landskode før nummeret du prøver å ringe til? For samtaler til Norge er dette +47.
  • Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

    Med kontantkort
  • Sjekk at du har minimum 50 kr på saldo. Om du har mindre en dette, får du ikke brukt mobilen i utlandet.
  • Prøv å koble til et annet nettverk.

Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

Med FolkepakkaKontroll

  • Er du i et land utenfor EU, sjekk at du har minimum 50 kr på saldo.
    Har du mindre en dette, får du ikke brukt mobilen utenfor EU.
    Innenfor EU er tale inkludert.
  • Prøv å koble til et annet nettverk.

  1. Har du skrevet riktig landskode før nummeret du prøver å sende til? For samtaler til Norge er dette +47.
  2. Sjekk at du har valgt automatisk operatørvalg og prøv en omstart av telefonen.

Hvis du har kontaktkort Sjekk at du har minimum 50 kr på saldo. Om du har mindre enn dette, får du ikke brukt mobilen i utlandet. Eller prøv å koble til et annet nettverk.

  1. Prøv å koble til et annet nettverk.
  2. Bruker du iMessage eller en annen tjeneste som krever mobildata? Sjekk at du har mobildata.

    Hvis du har FolkepakkaKontroll sjekk at du har minimum 50 kr på saldo. Om du har mindre en dette, får du ikke brukt mobilen utenfor EU. Innenfor EU er SMS/MMS inkludert. Eller prøv å koble til et annet nettverk.

Hva koster det å bruke mobilen i utlandet?

På reise innenfor EU/EØS kan du bruke mobilen din akkurat som hjemme.
Men disse kan medføre ekstrakostnader:

Egne priser gjelder fra Norge til utlandet, både i og utenfor EU/EØS, og fra EU/EØS til land utenfor EU/EØS.

Vi varsler deg på 80% og når du har brukt opp innholdet i abonnementet ditt, akkurat som i Norge. Da kan du kjøpeekstra datapakkerom du skulle trenge det. 

Med PrøveKjøp kan du bruke hele 10 GB av den inkluderte datamengden, i EU/EØS, uten ekstra kostnad.

Utlandspakka gir deg 1 GB å surfe for i Thailand, Sveits, Tyrkia og USA, for 99,-.
Du kan kjøpe så mange Utlandspakker du vil og når du vil.

Du kan bestille Utlandspakka i utlandet eller før du drar. Den aktiveres uansett når du ankommer utlandet.
Bruk av mobildata i utlandet uten en aktiv Utlandspakke, faktureres per MB mobildata. Se prisliste.

Utlandspakke er foreløpig ikke tilgjengelig for kunder med FolkePakka Kontroll, Kontant eller Mobilt Bredbånd.

Se prisliste for andre land.

Hvordan får jeg kontroll over det jeg bruker i utlandet?

  1. Sett din egen maksgrense for mobildata i utlandet på Mine Sider eller i appen vår.
  2. Det kan være lurt å koble deg til WiFi når dette er tilgjengelig.
  3. Skru av roaming og bakgrunnsoppdatering av apper på reisen.

På det åpne hav og i løse lufta har vi ingen basestasjoner. Og dermed ikke nett. Derfor har de ulike fly og fergeselskapene egne satellittnett, som du bruker ombord. Disse nettene har helt egne priser og kan fort koste deg dyrt. Sjekk priser her.

Se nettsidene til båten eller flyselskapet du skal reise med for mer informasjon om deres tilbud.


Hva kan jeg gjøre for å unngå høye kostnader på båt/fly?

  1. Sett mobilen i Flymodus mens du er ombord.
  2. Har du ikke flymodus? Skru av mobildata på telefonen din.

Jeg har høye kostnader etter å ha surfet på satellittnett, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss på Kundeservice, så ser vi nærmere på saken din.

Uhell

  1. Sperr abonnementet ditt, for å unngå misbruk og bestill nytt SIM-kort. Dette gjør du via vår automatiske sperretelefon: +47 479 44 444 eller Mine Sider.
  2. Kontakt forsikringsavdelingen om du har mobilforsikring gjennom OneCall: +47 67 22 47 59. Eller ta kontakt med annet forsikringsselskap du har avtale med.
  3. Politianmeld tyveriet på stedet.

Kontakt forsikringsavdelingen om du har mobilforsikring gjennom OneCall: +47 67 22 47 59. Eller ta kontakt med annet forsikringsselskap du har avtale med.

Vår chatbot hjelper deg

Åpent

Kundeservice-chat UNO-chat