Vi er opptatt av å ta vare på og reparere det man har, også forholdet vi har til mobilen. Derfor har vi sammen med gjenbruksekspert Ingrid Vik Lysne prøvd å nøste opp i hvilket forhold vi egentlig har til mobilen vår.
Kort fortalt handler et godt mobilforhold om disse fire tingene;
- Å skape gode mobilvaner
- Unngå phubbing
- Ha et bevisst forhold til sosiale medier
- Sette av kvalitetstid med mobilen
Selv om mange allerede har et godt forhold til egen mobilbruk, kan Ingrid Vik Lysne sin research tyde på at mange også mener de har litt å gå på.
Hvor mye skjermtid er egentlig vanlig?
Mange sitter nok med en følelse av at egen mobilbruk har økt. Enten som et resultat av koronatid med mer innetid, og mindre sosiale tilsetninger, eller fordi man rett og slett bruker mobilen til flere av de dagligdagse gjøremålene.
Men hvordan er forholdet vårt til egen mobilbruk? Ingrid spurte følgerne sine på Instagram om hvor godt forhold de hadde til mobilen sin.
Av over 1500 personer svarte gjennomsnittet "litt under midt på treet".
Hun spurte også hvor mye skjermtid følgerne normalt har i løpet av en dag;
- 49 % av de som svarte at de brukte mellom 4-6 timer hver dag
- 43% svarte 2-3 timer
- 7% svarte 7 timer eller mer
- Mens bare 1% bruker mobilen under 1 time om dagen
Det kan altså se ut til at vi bruker ganske mye tid på mobilen, noe som ikke er så rart når man tenker over alt den brukes til.
Den lille dingsen har jo faktisk blitt et multiverktøy. Den gir oss tilgang til nettbank, nyheter, kamera, bildealbum, og er dessuten et viktig jobbverktøy for mange. Og ikke minst; det er blitt vår måte å komme i kontakt med de rundt oss.
Vi er faktisk så opptatt av det som skjer på mobilskjermen at vi tar den med oss overalt. Ja, til og med på do. Faktisk svarte 83,6% av følgerne til Ingrid at de tar med seg mobilen på do - noe som høyst sannsynlig representerer resten av oss også.
83,6% tar med seg mobilen på do!
Det er ganske mange faktorer som påvirker hva slag forhold man har til mobilen sin. Mange kan irritere seg over andres skjermtid, mens andre kan kjenne på hvordan egen mobilbruk tar mer og mer over hverdagen.
Men hvordan vet man om man er avhengig av mobilen? Eller hvordan kan man si i fra om andre dårlige mobilvaner? Og er det noe som heter et sunn mobilbruk?
Se hele filmen: Ingrid besøker Samtaleterapeut Stine Marie Ferd for råd til hvordan man kan håndtere egen mobilbruk.
Mye skjermtid - hva sier psykologen?
Ingrid oppsøkte samtaleterapeut Stine Marie Ferd for råd til hvordan man kan håndtere egen mobilbruk, og hvordan man kan snakke med andre om irriterende mobilvaner. Her er noen av rådene hun kom med:
- Bruker jeg mobilen for mye? Det kan være stor forskjell på hva som er for mye for ulike mennesker, så her vil det være individuelle forskjeller. Men ofte sitter vi på en fasit selv, så prøv å lytte til ditt indre kompass - hva slags mobilbruk er bra for meg? En tommelfingerregel er; så lenge mobilbruken ikke går ut over livskvaliteten din, trenger du ikke bekymre deg. Med det menes for eksempel om du dropper å bli med på noe som er bra for deg, eller om du ikke står opp om morgenen for å dra på skolen eller jobb. Så så lenge du fremdeles gjør gode valg for deg selv, kan det være noe fint i å eie eget mobilbruk.
- Hvordan endrer jeg en mobilvane? Hvis du vil endre en mobilvane, for eksempel å unngå at det går 2 timer med skjermtitting når du egentlig bare skulle sjekke værmeldingen, kan det være et tips å sette på en stoppeklokke. La den f.eks. ringe etter 30 minutter, og øv på det samme hver dag. Ta små steg, og til slutt vil det bli enklere å endre vanen. Jo mer du øver, jo lettere blir det.
- Hvordan si i fra om andres dårlige mobilvaner? Her kan det være vikitg å trå forsiktig. Men å starte med å si noe som at "det at du er så mye på telefonen, gjør at jeg føler meg litt ensom. Og jeg vil så gjerne være mer sammen med deg." Er du selv en som blir konfrontert med dette? Da er det beste å være ærlig på det. Si at du synes det er vanskelig å legge bort mobilen. Kanskje du også skal be om hjelp for å endre vanen?
Phubbing – den nye roten til irritasjon?
Et ord som sakte, men sikkert sprer seg er phubbing. Selv om ordet ikke er et offisielt ord ifølge språkrådet, er det allikevel en mobilvane som flere garantert vil kjenne seg igjen i.
Phubbing er en kombinasjon av de engelske ordene "phone" og "snubbing", og betyr usosial mobiltitting. Det vil si når noen overser andre til fordel for mobiltelefonen sin.
Da Ingrid spurte følgere sine om hva som irriterte mest ved andres mobilbruk, var dette et fenomen noe som klart skilte seg ut. Noen av de mest irriterende tingene ved phubbing som dukket opp var;
- "Når man mister kontakt med noen midt i en samtale fordi de skal sjekke mobilen sin"
- "Ikke gøy å være med folk som er mer opptatt av mobilen sin enn deg"
- "Å sjekke mobilen når man spiser middag sammen med andre"
Les også: Fordelene ved å velge gjenbruk
Hvordan få et godt forhold til sosiale medier
En ting som er sikkert, er at vi er glade i å bruke tid på sosiale medier. Faktisk fant Ingrid ut at 60% sjekker sosiale medier allerede før de står opp av sengen om morgenen, og 70% sier at de føler seg avhengig av sosiale medier.
Ingrid viser hvordan man får et godt forhold til sosiale medier
Se bildet under for resultatet Ingrid fikk da hun spurte om hvor godt forhold følgerne har til sosiale medier. Som vi ser, er det noe forbedringspotensiale her. Kanskje tipsene under kan være en start?
Men for å få et godt forhold til det, er det viktig å huske på at man også trenger litt avstand innimellom. Ingrid har noen tips til hva man kan gjøre for å få et sunt og godt forhold til sosiale medier:
- Blir det for mye fokus på antall likes? På Instagram kan du faktisk skjule det selv. Gå inn på innstillinger, personvern, innlegg og velg «skru av antall likerklikk og visninger.» Dersom du vil skjule det på dine egne bilder kan du gå inn på bildet, klikke på de tre prikkene til høyre og velge «Skjul antall likerklikk». Dette er enkle grep som kan gjøre store forskjeller – det må jo i hvert fall være verdt å teste det for en periode?
- Avfølg de som får deg til å føle deg dårlig. Dersom du ikke vil vise dem at du avfølger, er et kjempetips å skjule det på Instagram. Det gjør du på innlegget ved å klikke på de tre prikkene til høyre over bildet. Og er det kontoer du vil se enda mer av, er det mulig å påvirke algoritmen til Instagram ved å oppsøke og besøke de kontoene med jevne mellomrom. Da vil det ikke ta så lang tid før du får mer av det innholdet i feeden din.
- Lag regler på når du sjekker sosiale medier. Du kan f.eks. vente med å sjekke til etter du har tatt morgenstellet og spist frokost. Eller du kan sette en tidsgrense for når du skal legge fra deg mobilen om kvelden. Hvis det er vanskelig å få til, kan du også legge inn en funksjon på iPhone, nemlig skjermfri tid. Da kan du velge velge hvilket tidsrom du ikke ønsker at utvalgte apper ikke skal være mulig å åpne.
- Prøv å ikke sammenligne deg for mye med andre. Når du ser på sosiale medier ser du som regel folk på sitt aller beste. Så om du selv sitter sammenkrøket i sofakroken og sammenligner deg med dem da, er du ikke særlig rettferdig med deg selv.
- Følg kontoer som gir deg et avbrekk i feeden. Noen av Ingrids favoritter er @textileoftheday, @finnterest, @pablo.rochat, @ting_som_ser_sykt_kristne_ut, og @lauraponts.
Siste tips - en date med mobilen din
En av tingene som irriterte aller mest med egen mobilbruk, var det konstante behovet for å sjekke mobilen i tide og utide.
Mange trekker frem en dårlige samvittighet etter at man lar seg distrahere av mobilen, eller at man blir helt oppslukt og mister tid og sted.
En løsning kan rett og slett være å sette av kvalitetstid med mobiltelefonen din.
Bestem deg for en tid du ønsker å sette av, f.eks. 45 min eller 2 timer, som kun skal brukes på mobilscrolling. Altså dårlig samvittighetsfri-tid. Se hva Ingrid Vik Lysne bruker denne mobilscrolle-tiden på.
Når du er ferdig har du mest sannsynlig sjekket alt du skulle, og forhåpentligvis har behovet for å sjekke skjerm roet seg for de neste timene, eller kanskje til og med for resten av dagen?
Visste du? Ingrid Vik Lysne er vår NestenNy-ambassadør ❤️
Nysgjerrig på NestenNy-mobiler?
NestenNy erfaringer - her er kundenes dom
Vi har spurt våre kunder som har kjøpt en NestenNy-mobil, om deres ærlige mening. Trygghet og pris blir trukket frem som de viktigste grunnene til at de mener flere bør gjøre det samme.
Kjøp brukt mobil og spar miljøet med NestenNy
Med NestenNy fra OneCall kan du velge gjenbruk men allikevel få samme trygghet som når du kjøper en helt ny mobil. Vi har også lansert noen nyheter som gjør konseptet enda billigere og mer miljøvennlig.