Hvor mye mobildata trenger jeg, og hvor mye er egentlig en gigabyte? Vi hjelper deg med å få et bevisst forhold til mobilbruken din, så du kan velge det mobilabonnementet som passer best for deg. Og muligens også spare noen penger.
Hvor mye data bruker jeg?
Vet du egentlig hvor mye mobildata du bruker i løpet av en måned? Kanskje du har for vane å skru av dataen når du nærmer deg månedsslutt for å unngå å bruke mer enn du har inkludert i abonnementet ditt?
Den enkleste måten å finne ut av det på, er å sjekke forbruket ditt underveis i måneden så du ikke får noen overraskelser. Er du OneCall-kunde gjør du det enkelt i OneCall-appen eller på Mine Sider.
Men selv om du vet hvor mange GB du har i måneden, vil du kanskje vite hva dette egentlig innebærer. Hvor mye data bruker Netflix? Hvor mange GB er en film? Hvor mange timer med surfing på nett, eller hvor mange minutter med musikk Spotify gir egentlig 1 GB data?
Som mye annet i livet, er det kjedelige svaret her; det kommer an på. For eksempel kommer det an på kvaliteten du streamer eller størrelsen på nettstedene du besøker. Men for å gjøre det litt enklere, har vi noen konkrete eksempler som flere kan kjenne seg igjen i:
- Strømming av serier: Strømming av videoinnhold bruker omlag 650 MB i timen med standardoppløsning på bildet, 3 GB for høyoppløselig og 7 GB i timen for ultra-høyoppløselige videoer. Planlegger du å se hele siste sesong med Game of Thrones (7,5 timer), kan du dermed ta høyde for at det går med alt fra rundt 5 GB til 53 GB her. Dette viser hvor viktig det er å være bevisst på valg av strømmekvalitet når du skal bruke mobildata til å følge med på favorittserien. Vi anbefaler å ikke velge noe høyere enn SD (Standard Definition) hos Netflix og andre leverandører når man ikke har Wif-Fi tilgjengelig.
- Én times spilling om dagen krever normalt rundt 50 MB, mens populære spill som for eksempel Fortnite er anslått til å bruke over det dobbelte. Det betyr at dersom du har to spilleglade barn i hus, som begge spiller i snitt én time om dagen hver, kan du regne med at det vil gå minst 3 GB i måneden.
- Musikk: Her kan det være kjekt å vite at det går cirka 50 MB i timen når du streamer musikk med en «normal» kvalitet på 97kbps, mens den høyeste kvaliteten i for eksempel Spotify på 320kbps gir databruk på ca. 144 MB i timen. To timer daglig blir dermed 3 - 9 GB i måneden.
- Surfing: Det er klart at MB brukt avhenger av størrelsen på nettsidene du er innom, men du kan regne med cirka 1.5 MB i snitt per side og rundt 50-60 MB per time. I måneden blir det rundt 1,5 GB dersom du surfer en time daglig.
Etter du har regnet deg frem til hva du tror du kommer til å bruke i løpet av en måned, er du kanskje litt nærmere å vite hvor mange GB du trenger. Vi vet at folk er forskjellige, så vi har mobilabonnement med ulik mengde mobildata;
Du kan velge mellom 1 GB, 3 GB, 10 GB, 25 GB og Full Data. Sistnevnte betyr ingen begrensning - du kan altså bruke så mye mobildata du vil, helt uten bekymring.
Se prisene på våre FolkePakka-mobilabonnement her
Hvordan spare mobildata?
Men selv med riktig mobilabonnement kan man få et behov for å spare mobildata mot slutten av måneden. Er du usikker på hvor mye GB de ulike appene dine krever, kan du sjekke det inne på telefonen din. På den måten kan du identifisere hvilke apper som krever mest mobildata.
Slik sjekker du hvilke apper som krever mest mobildata:
- iPhone: Innstillinger -> Mobilnett. Scroll ned til "Mobildata" og "Roaming i denne perioden". På iPhone vil oversikten gjelde en valgt periode. Dersom du aldri har nullstilt denne, vil den vise totalbruken fra du første gang tok i bruk enheten. Du kan nullstille statistikken nederst, slik at du starter en ny periode.
- Android: Innstillinger -> Databruk. Her finner du en totaloversikt over appenes databruk. Den er sortert etter kalendermåned. Du finner også tidspunkt for når dataen har vært i bruk.
Noen andre tips for å spare mobildata er:
- Redusere videokvaliteten når du ser film eller videoklipp
- Benytt deg av muligheten for å laste ned musikk, serier eller filmer når du er tilkoblet wifi slik at du kan nyte senere uten å bruke mobildata
- Skru av wifi-hjelp (iPhone bruker mobildata i tillegg til wifi når wifi-nettet er dårlig)
- Skru av app-oppdatering når kun mobildata er tilgjengelig
- Begrense bakgrunnsoppdateringer
Med kontroll og oversikt over mobilbruken, er det stor sannsynlighet for forutsigbarhet. Men som vi vet, kan databruken variere gjennom året. Noen måneder er det behov for ekstra mobildata. Har du f.eks. ferie er det vanlig at databruken øker. Kanskje du befinner deg på en hytte uten wifi, eller har for vane å streame fotballkamper noen deler av året.
Da er det fint å vite at det er enkelt å kjøpe ekstra datapakker eller å oppgradere mobilabonnementet ditt. Det gjør du enkelt i OneCall-appen eller på Mine Sider. Og har du mer mobildata igjen ved månedsslutt, blir den ubrukte dataen automatisk overført til neste måned. Altså det vi kaller TaMedData.
Dele mobildata med andre?
Til slutt finnes et annet tips som potensielt kan hjelpe deg å spare både penger og mobildata - nemlig FamiliePakka. Det geniale med det abonnementet, er at man sammen med 2-10 andre deler på en valgt mengde mobildata. I tillegg kan man fordele og omfordele GB som man vil gjennom måneden. Det gjøres via appen eller på Mine Sider.
Denne fleksibiliteten er genial for familier, men kan jo være smart for flere. Kanskje du vil dele mobilregning med kollektivet? Eller kanskje det lønner seg å få med seg samboeren på denne løsningen?
FamiliePakka er i nesten alle tilfeller billigere enn flere individuelle mobilabonnement, og det kan betyr penger spart!
I FamiliePakka kan du velge mellom 2, 4, 8, 24, 40, 80 GB, og Full Data (ubegrenset mengde GB) og være mellom 2-10 medlemmer. Sjekk prisen her og se om det kan være din måte å spare penger på mobilregningen på.
Ikke kredittverdig?
Er du ikke kredittverdig kan du allikevel spare penger ved å velge et skreddersydd mobilabonnement for deg, nemlig FolkePakka Kontroll. Det er et forhåndsbetalt mobilabonnement for eksempel for deg med betalingsanmerkning. Det er ingen kredittsjekk og all bruk utover inkludert data forhåndsbetales, noe som gir deg full kontroll. Dette kan være en billigere løsning enn f.eks. kontantkort. Løsningen er også populær blant studenter eller kan være en fin løsning for barn som er nye på mobilen.
Og som alltid er det lurt å unngå bruddgebyr: skal du bestille et nytt mobilabonnement, kan det lønne seg å unngå bindingstid. Ønsker du å avbryte bindingstiden, kan det bli en dyr affære.
Hos OneCall er det så klart ikke bindingstid. Du blir fordi du er fornøyd, ikke fordi du må.
Visste du? OneCall har de mest fornøyde mobilkundene.
Vurderer du å bytte?
Så enkelt er det å bytte mobilabonnement til OneCall
Noen er redde for å miste dekning eller å miste nummeret sitt. Andre frykter at mobilen slutter å fungere mellom operatører eller at det er mye jobb å bytte abonnement. Men frykt ikke! Det er nemlig ingen grunn til å være engstelig, da det er superenkelt å bytte mobilabonnement til OneCall. Og enda bedre - du kan helt fint fikse det selv på nett.
Derfor er våre kunder Norges mest fornøyde mobilkunder
I flere år har vi vært heldige nok til å bli stemt til topps i kundetilfredshet. Hvorfor? Vi har tatt en prat med to av våre FamiliePakke-kunder om hvorfor de valgte oss.