Redd for å bytte mobiloperatør?

Har du unngått å bytte fordi du har hørt at du kan miste dekningen, eller at du må binde deg til en ny mobiloperatør? Det er det ingen grunn til. Her er de vanligste misoppfatningene ved bytte av mobiloperatør.

Det er ikke så rart at det dukker opp spørsmål rundt bytte av mobilabonnement og mobiloperatør på kundesenteret vårt. Mobilen er et viktig verktøy, og en sentral del av hverdagen for veldig mange.

Pernille Krogstad, teamleder på OneCalls kundesenter, forteller om noen av de vanligste misoppfatningene ved bytte av mobiloperatør.

1. "Jeg mister mobilnummeret mitt"

Det er fremdeles mange som spør om de mister mobilnummeret når de bytter fra en operatør til en annen. Krogstad kan forsikre oss om at det ikke er tilfellet. Når du legger inn en bestilling hos oss, fikser vi overføringen av nummeret fra ditt nåværende mobilselskap.

- Telefonnummeret er jo ditt, så det kan du ta med deg akkurat hvor du vil. Hvis du er usikker på om du er såkalt "juridisk eier" av telefonnummeret, kan du bare spørre mobilselskapet ditt, forklarer Krogstad.

Det er også verdt å legge til at du ikke må si opp abonnementet hos din nåværende operatør. Overføringen mellom operatørene er noe som skjer automatisk når du legger inn bestilling på nytt mobilabonnement.

2. "Når jeg bytter slutter mobilen å fungere"

- Vi vet hvor verdifull mobilen din er, så denne problematikken har mobilbransjen heldigvis løst.

Når du har lagt inn bestilling, forklarer Krogstad at man oppgitt får en aktiveringsdato - og klokkeslett, og når tiden er inne, bytter du til det nye SIM-kortet og skrur på mobilen igjen. Da er du oppe og går med din nye mobiloperatør. Enkelt og greit.

Les også: OneCall har de mest fornøyde mobilkundene

Artikkelen fortsetter under bildet.

 Kvinne holder en mobiltelefon i den ene hånden og en kopp kaffe i den andre.

I følge teamleder på OneCalls kundesenter, Pernille Krogstad, er det noen bekymringer som går igjen.

3. "Det er mye jobb å bytte mobiloperatør" 

Man kan spørre seg om denne oppfatningen er et resultat av de to første punktene. Noe arbeid vil man såklart kunne forvente ved bytte av operatør, men ikke mer enn om du kjøper et hvilket som helst annet produkt på nett. Teamlederen på kundesenteret forklarer at hele prosessen kan oppsummeres i tre enkle steg:

  1. Velg mobilabonnementet du vil ha
  2. Fyll inn personalia
  3. Motta SIM-kort og aktiveringsdato

Registrere flere telefonnummer?

Skal du f.eks. bytte til FamiliePakka, trenger du også litt informasjon om medlemmene du skal registrere. Men det er fremdeles en enkel vei med disse tre stegene:

  1. Velg antall medlemmer og hvor mye mobildata dere trenger tilsammen
  2. Fyll inn informasjon om deg selv og medlemmene
  3. Motta SIM-kort og aktiveringsdato

Er du usikker på hvor mye mobildata dere trenger?

Her er en oversikt over hvor mye data som kreves for å streame, spille og surfe.

4. "Det er best å velge Telenordekning"

De siste årene har det skjedd vanvittig mye på dette området. Tidligere kunne man snakke om dekningsforskjeller hos de ulike operatørene, og kanskje til fordel for det gamle televerket. Men i dag er det heldigvis andre boller!

Med Telia sin enorme satsning på området, har man på få år bygget opp enormt med mobilmaster over hele landet. Disse mastene har den mest moderne teknologien, som også har resultert i at Telia-nettet har vunnet flere tester!

I tillegg er det også slik at Telia satser stort på 5G, og allerede er på god vei til å dekke hele Norge med fantastisk 5G teknologi. Du kan lese mer om planene for utbygging av 5G her.

- Vi i OneCall synes det er veldig stas å kunne tilby akkurat dette nettverket til alle våre kunder, forteller teamleder Krogstad stolt.

Les også: Hva er egentlig 5G og hva betyr det for meg?

5. "Det er sikkert ikke såå mye å spare..."

Alle mobiloperatørene sier jo at de er billigst og best, så det kan jo ikke være den store forskjellen? Vel, det er det.

Hvis du tenker at månedsprisen på abonnementet er det eneste som betyr noe, må du tro om igjen. Det er et par andre ting man bør ha i bakhodet. Hos noen operatører er det for eksempel ganske vanlig at kostnaden stiger ved bruk i utlandet, med uventede gebyrer, eller har andre skjulte kostnader. Visste du for eksempel at det fremdeles finnes noen operatører som tar betalt for bruk av BankID?

Teamleder Pernille Krogstad sier at det hender at kunder ønsker å bytte til OneCall på bakgrunn av skjulte kostnader hos konkurrenter.

Se våre mobilabonnement og priser her.

Utdaterte mobilabonnement kan koste deg

Sammenligner man dagens priser med de gamle, er det ganske store prisforskjeller. Det har uten tvil blitt billigere å bruke mobilen de siste årene. I følge Krogstad er det overraskende mange som sitter på gamle og utdaterte mobilabonnement, og som faktisk vil spare en god del på å bytte.

- Vi gjør alt vi kan for å holde prisene nede, uansett om det er snakk om utlandspriser, priser på datapakker eller selve månedsprisen på abonnementet. Vår filosofi handler om å være på kundens lag, og finne de rimeligste løsningene uten at det går på bekostning av kvaliteten.

6. "Jeg må ha bindingstid hvis jeg vil kjøpe en ny mobil samtidig"

Vi vet alle hvor fristende (og nødvendig) det er med en ny mobiltelefon i ny og ne. Mange tror kanskje at man må binde seg til operatøren man kjøper mobil hos. Eller at det er billigere å kjøpe mobilen om man velger lang bindingstid. Slik er det ikke.

Hos OneCall kan du velge å kjøpe en mobil samtidig som du bestiller et mobilabonnement, helt uten at du binder deg. Du kan også kjøpe mobil etter du har blitt kunde - det er helt opp til deg.

En annen ting som er verdt å vite, er at du alltid kan velge rentefri DelBetaling. Det betyr at du kan dele opp nedbetalingen i 12, 24 eller 36 måneder - helt uten at det koster deg noe ekstra. Totalprisen blir akkurat det samme.

Selv om du velger DelBetaling, er det såklart ingen bindingstid.

Gå til nettbutikken

Usikker på valg av mobilabonnement?

Les mer fra OneCall Magasinet

Chat med oss!

Uno hjelper deg!

Få svar med én gang

Åpent

Kundeservice chat

Mandag til fredag: 10:00 - 15:00
Lørdag: Stengt
Søndag: Stengt

Stengt