Så enkelt er det å bytte mobilabonnement til OneCall

Noen er redde for å miste dekning eller å miste nummeret sitt. Andre frykter at mobilen slutter å fungere mellom operatører eller at det er mye jobb å bytte abonnement. Men frykt ikke! Det er nemlig ingen grunn til å være engstelig, da det er superenkelt å bytte mobilabonnement til OneCall. Og enda bedre - du kan helt fint fikse det selv på nett.

Å bytte mobiloperatør kan gjøres med 5 enkle steg:

  1. Velg mobilabonnement
  2. Velg datamengde
  3. Registrer deg
  4. SIM-kort
  5. Ta i bruk abonnementet

Hvordan bytte mobilabonnement?

Når du skal bytte mobilabonnement, må du ta stilling til om du skal bestille til én person eller flere. OneCall har mobilabonnement som dekker alle behov, enten man bruker lite data eller surfer dagen lang. Velg mellom alt fra 1 GB til Full Data. Hvis du får behov for mer eller mindre data senere, hjelper vi deg med dette.

Kort fortalt, så trenger du kun å registrere deg ved å fylle inn personalia. Det gjør du enkelt ved å velge abonnement, OneCall sier opp ditt gamle abonnement, dersom du ikke velger eSIM, får du SIM-kort i postkassa eller henter det selv på Narvesen/7-Eleven. SIM-kortet aktiveres på ønsket tidspunkt eller du kan gjøre det selv på MineSider.

1. Velg mobilabonnement

OneCall har flere mobilabonnement å velge mellom, slik at du kan finne det abonnementet som passer deg best. Og skulle du være usikker, kan du teste ditt mobilbruk med PrøveKjøp. Det er et mobilabonnement der du kun betaler 99,-/mnd. i 2 måneder mens vi finner ut hvilket abonnement som passer best for deg.

Ønsker du å se priser eller bestille for familien, må du også huske å oppgi hvor mange medlemmer dere skal være i abonnementet.

Under er de ulike størrelsene på FolkePakka-abonnementene:

·      1 GB: 149,-

·      3 GB: 199,-

·      10 GB: 249,-

·      25 GB: 349,-

·      Full Data: 479,-

Les mer om hvordan du velger mobilabonnement her.

2. Velg datamengde

Når du er kunde hos oss, kan du enkelt sjekke forbruket ditt underveis. Noen surfer masse og andre surfer lite eller ingenting. Vi har abonnement til alle.

Usikker på hvilket abonnement som passer til deg og ditt bruk? Her kan du få tips og hjelp til å velge riktig størrelse på abonnementet.

3. Registrer deg

Men hvordan registrerer du deg? Det eneste du trenger å gjøre, er å fylle inn personalia. Da flytter vi din informasjon og telefonnummer fra gammel mobiloperatør til OneCall. Mange lurer på om man mister telefonnummeret sitt i prosessen, men det gjør du ikke. Du kan selvfølgelig beholde telefonnummeret ditt ved bytte av mobiloperatør. OneCall sørger for at alt dette går knirkefritt. Her kan du bli ny kunde.

Du kan selvfølgelig beholde nummeret ditt, og vi sørger for at det skjer uten at du trenger å flytte noe over til OneCall – den jobben gjør vi.

4. SIM-kort og eSIM

SIM-kort er en type smartkort som du har i mobilen din. Du trenger dette for å kunne bruke telefonen din til å snakke og sende tekstmeldinger. SIM-kortet må byttes for å aktivere OneCall-abonnementet.

Bestiller du SIM-kort i posten, vil det følge normal postgang, men er du litt mer utålmodig, kan du hente SIM-kortet selv i butikk og bli OneCall-kunde på bare to dager.

Her kan du få mer informasjon om SIM-kort hos OneCall.

eSIM er et digitalt SIM-kort som står for "Embedded SIM" (innebygget SIM). Det betyr at du ikke trenger å sette et nytt SIM-kort i mobilen, da det installeres direkte på telefonen. Noen av fordelene med eSIM er at du ikke trenger å vente på nytt SIM-kort, da du kan få det installert med en gang. Det eneste kriteriet er at du må ha en mobil som støtter eSIM.

Her har vi samlet alt du trenger å vite om eSIM hos OneCall.

5. Ta i bruk abonnementet

OneCall ordner overføringen av mobilabonnementet mellom operatørene. Dermed gjenstår det kun å aktivere SIM-kortet ved hjelp av aktiveringskoden du får tilsendt sammen med det nye SIM-kortet ditt.

Velg overføringsdatoen som passer deg best. Vi justerer månedsavgiften din basert på når i måneden du ble kunde, så det trenger du ikke å tenke på.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Som kunde hos OneCall får du rå fart og dekning i 99% av Norge - i tillegg har vi DekningsGaranti for alle nye kunder.

Noen vanlige misoppfatninger og spørsmål ved å bytte mobilabonnement

  1. Får jeg beholde nummeret mitt når jeg bytter mobilabonnement til OneCall? Ja, du kan beholde ditt gamle nummer når du bytter til OneCall. Telefonnummeret er ditt, og det kan du ta med deg hvor du vil.
  2. "Mobilen slutter å fungere når jeg bytter mellom operatører": Vi vet hvor verdifull mobilen er, så dette har mobilbransjen heldigvis løst. Når du har lagt inn bestilling, får du oppgitt får en aktiveringsdato, og når tiden er inne, bytter du til det nye SIM-kortet. Deretter kan du bruke mobilen helt som vanlig.
  3. "Det er mye jobb å bytte": Selve byttejobben er enkel. Det som eventuelt kan ta litt tid, er å bestemme seg for hvilket mobilabonnement som passer bruken din. Er du usikker, anbefaler vi PrøveKjøp-mobilabonnement som hjelper deg å velge riktig datamengde. Les mer om PrøveKjøp her.
  4. "Det er best å velge Telenor-dekning": Med Telia sin enorme satsning på området, har man på få år bygget opp enormt med mobilmaster over hele landet. Mastene har den mest moderne teknologien, og har resultert i at Telia-nettet har vunnet flere tester. Kort oppsummert: Telia-nettet er et trygt valg.
  5. "Det er sikkert ikke så mye å spare": Det har uten tvil blitt billigere å bruke mobilen de siste årene, men det er fremdeles mange som sitter på gamle og utdaterte mobilabonnement. De det gjelder, kan faktisk spare en god del på å bytte.
  6. "Det er lurt å velge bindingstid for å få de laveste prisene": Det er fort gjort å la seg friste av en lav inngangssum mot noen års bindingstid. I de tilfellene det vurderes, bør du først regne på hva det koster deg i løpet av ett år. Og som oftest vil man innse at det ikke lønner seg med bindingstid.
  7. Må man bytte SIM-kort når man bytter mobilabonnement? SIM-kortet må byttes for å aktivere OneCall-abonnement. Det kan enten bli sendt i posten eller det kan hentes SIM-kort i en Narvesen eller en 7-Eleven-butikk. Et tredje alternativ er å velge eSIM - da trenger du ikke vente på SIM-kort, det kan aktiveres direkte. (Dette krever at du har en mobiltelefon som støtter eSIM.)
  8. Hvor lang tid tar det å bytte mobilabonnement? Du kan bytte mobilabonnement i dag! Det gjør du enkelt på våre nettsider. eSIM får du med en gang, uten ventetid. Bestiller du SIM-kort i posten, vil det følge normal postgang, men er du litt mer utålmodig, kan du hente SIM-kortet selv i butikk. (Merk at det normalt tar minst to arbeidsdager å overføre et nummer fra en operatør til en annen)

Les også: OneCall har de mest fornøyde mobilkundene

Verdt å vite: Dersom du bestiller FamiliePakka, kommer SIM-kortene automatisk i posten. De kan ikke hentes på Narvesen eller 7-Eleven.

Usikker på valg av mobilabonnement?

Les mer fra OneCall Magasinet

Kundeservice-chat UNO-chat