Bytte mobiloperatør?

Har du unngått å bytte mobiloperatør fordi du har hørt at du kan miste dekningen, eller at du må binde deg til en ny operatør? Det er det ingen grunn til. Her er de vanligste bytte-mytene.

Det er kanskje ikke så rart at det dukker opp spørsmål rundt bytte av mobilabonnement på kundesenteret vårt. Mobilen er for mange av oss et viktig verktøy, og en sentral del av hverdagen.

Pernille Krogstad, teamleder på OneCalls kundesenter, forteller om noen av de vanligste misoppfatningene ved bytte av operatør.

1. "Når jeg bytter, slutter mobilen å fungere i flere timer"

- Vi vet hvor verdifull mobilen er, så denne problematikken har heldigvis mobilbransjen løst.

Krogstad forklarer at man får en aktiveringsdato og et tidspunkt å forholde seg til når man bytter operatør. Når tiden er inne, bytter du til det nye SIM-kortet og skrur på mobilen igjen. Da er du oppe og går med din nye mobiloperatør. Enkelt og greit.

2. "Jeg mister telefonnummeret mitt"

Mange sitter med oppfatningen av at det er tungvint å overføre telefonnummer fra en mobiloperatør til en annen, eller at man må få et nytt nummer. Det stemmer ikke. Når du legger inn en bestilling , fikser vi overføringen av nummeret fra din nåværende operatør.

- Telefonnummeret er jo ditt, så det kan du ta med deg akkurat hvor du vil. Hvis du er usikker på om du er såkalt "juridisk eier" av telefonnummeret, kan du bare spørre mobilselskapet ditt, forklarer Krogstad.

Les også: OneCall har de mest fornøyde mobilkundene

Artikkelen fortsetter under bildet.

 bytte mobiloperatør er enkelt

I følge teamleder på OneCalls kundesenter, Pernille Krogstad, er det noen bekymringer som går igjen.

3. "Det er for komplisert å bytte" 

Man kan jo spørre seg om dette er en oppfatning som har kommet av de to første mytene. Uansett er dette noe som ikke stemmer. Tar man en titt på OneCalls nettsider, kan man konkludere med at det ikke er så komplisert. Teamleder Pernille Krogstad bekrefter det, og sier at det hele gjøres i tre enkle steg:

  1. Velg mobilabonnementet du vil ha
  2. Fyll inn personalia
  3. Motta SIM-kort og aktiveringsdato

Flytte flere telefonnummer?

Med FamiliePakka kan du samle familien på ett mobilabonnement. Selv om det tar litt lenger tid enn å flytte ett nummer, har vi allikevel gjort det enkelt for deg:

  1. Velg antall medlemmer og hvor mye mobildata dere trenger tilsammen
  2. Fyll inn informasjon om deg selv og medlemmene
  3. Motta SIM-kort og aktiveringsdato

Se oversikt over priser for FamiliePakka

4. "Det er smart å velge Telenordekning"

De siste årene har det skjedd vanvittig mye på dette området. Tidligere kunne man snakke om dekningsforskjeller hos de ulike operatørene, og kanskje til fordel for det gamle televerket. Men i dag er det heldigvis andre boller!

Med Telia sin storsatsning på området, har man på få år bygget opp haugevis av mobilmaster over hele landet. Disse mastene har den mest moderne teknologien, som har resultert i at nettverket har vunnet flere tester!

Se dekningskartet vårt for dekningen der du bor

- Vi i OneCall synes det er veldig stas å kunne tilby akkurat dette nettverket til alle våre kunder, forteller teamleder Krogstad stolt.

5. "Det er sikkert ikke så mye å spare.."

Alle mobiloperatørene sier jo at de er billigst og best, så det kan jo ikke være den store forskjellen? Vel, det er det.

Hvis du tenker at månedsprisen på abonnementet er det eneste som betyr noe, må du tro om igjen. Det er et par andre ting man bør ha i bakhodet. Hos noen operatører er det for eksempel ganske vanlig at kostnaden stiger ved bruk i utland, med uventede gebyrer, eller har andre skjulte kostnader. Visste du for eksempel at det fremdeles finnes noen som tar seg betalt for bruk av BankID?

Teamleder Pernille Krogstad sier at det hender at kunder ønsker å bytte til OneCall på bakgrunn av skjulte kostnader hos konkurrenter.

Se våre mobilabonnement og priser her.

Utdaterte mobilabonnement kan koste deg

Sammenligner man dagens priser med de gamle, er det ganske store prisforskjeller. Det har uten tvil blitt billigere å bruke mobilen de siste årene. I følge Krogstad er det overraskende mange som sitter på gamle og utdaterte mobilabonnement, og som faktisk vil spare en god del på å bytte.

- Vi gjør alt vi kan for å holde prisene nede, uansett om det er snakk om utlandspriser, priser på datapakker eller selve månedsprisen på abonnementet. Vår filosofi handler om å være på kundens lag, og finne de rimeligste løsningene uten at det går på bekostning av kvaliteten.

6. "Når jeg kjøper ny mobil er det være lurt å velge bindingstid"

Vi vet alle hvor fristende (og nødvendig) det er med ny mobiltelefon i ny og ne. Mange tror da at man må kjøpe en som er tilknyttet et forhåndsbestemt mobilabonnement, eller at det lønner seg med bindingstid for å få en bedre pris. Slik er det ikke.

- Hos OneCall har vi en egen nettbutikk hvor man kan kjøpe mobiltelefoner, både helt nye og NestenNy-mobiler, forteller Krogstad.

Og uansett om du kjøper ut hele telefonen med en gang eller velger rentefri DelBetaling, er det ingen bindingstid.

Se utvalget av nye og NestenNy mobiler i nettbutikken

Chat med oss!

Uno hjelper deg!

Få svar med én gang

Åpent

Kundeservice chat

Mandag til fredag: 08:00 - 18:00
Lørdag: 10:00 - 15:30
Søndag: Stengt

Åpningstider helligdager i mai

13. mai: kl. 10-16

17. mai: kl. Stengt

24. mai: kl 10-16

Stengt

Hei der!

Vurderer du å bli kunde, eller lurer på noe angående våre mobilabonnementer?

Da kan du ta en prat med oss her, så hjelper vi deg gjerne! :)