Hastighet på mobildata
Hos OneCall er alle sikret høy hastighet uansett hvilket mobilabonnement du velger.
Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:
- Du må ha god dekning med 4G eller 5G der du er.
- Flere mobilbrukere som «slåss» om kapasiteten i et område vil senke forventet hastighet.
- Jo kortere avstand til mobilmasten, jo bedre.
Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse hastighetene:

Den raskeste hastigheten får du med 5G.
En telefon med 5G kan lytte til flere frekvenser samtidig, noe som totalt sett gir deg vesentlig høyere hastigheter.
Begrensing i hastighet på mobildata
Vi forbeholder oss retten til å begrense overføringshastigheten til 64 kbit/sek når bruken overstiger 1 GB mer enn det inkluderte i abonnementet, i løpet av en kalendermåned.
Dette er for å sikre at alle våre kunder opplever god ytelse ved bruk av mobildata
Ved kjøp av ekstra mobildata økes grensen tilsvarende.
En eventuell hastighetsbegrensning vil gjelde i maksimum 31 dager.
4G eller 5G?
I noen tilfeller vil 4G kunne levere høyere hastighet enn 5G.
Uansett tilkobling kan du være trygg på at du har tilgang til hastigheter som tilfredsstiller.
Hva slags hastighet du trenger for å se på film eller høre på musikk varierer fra tjeneste til tjeneste. Her er noen eksempler som gjelder databruk på mobilen:

Tabellen viser ulike tjenester, og hvilke hastigheter de krever. 5 Mbit/s er nok til det aller meste.
Trafikkstyring
Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan vi administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:
- Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
- Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
- Justering av tilgang og fart for storbrukere.
Trafikkstyring hos OneCall
Fordi OneCall har fri fart på alle mobilabonnement vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby.
Uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp.
Dette gjelder så lenge du ikke har brukt over 1 GB mer enn det inkluderte i mobilabonnementet innenfor samme kalendermåned. (inkludert eventuell Ekstra Mobildata eller TaMedData).
Da reduseres hastigheten til 64 kb/sek.
OneCall sperrer ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn.