4G og hastighet på mobildata

Hos OneCall får alle fri fart og du er dermed sikret den beste hastigheten uansett hvilket abonnement du velger.

Men hva betyr egentlig fri fart? Det vil si at OneCall ikke begrenser hastigheten og du til enhver tid får maksimal tilgjengelig hastighet.

Det er flere faktorer som påvirker hastighet og overføring av mobildata:

  • Du må ha god dekning med 3G eller 4G/4G+ der du er.
  • Flere mobilbrukere som «slåss» om kapasiteten i et område vil senke forventet hastighet
  • Jo kortere avstand til mobilmasten, jo bedre.

Som en tommelfingerregel kan du oppleve disse hastighetene:

TeknologiMaksimal nedlastings-hastighetMaksimal opplastings-hastighet
4G+Opptil 220 Mbit/sOpptil 35 Mbit/s
4GOpptil 80 Mbit/sOpptil 35 Mbit/s
3GOpptil 30 Mbit/sOpptil 8 Mbit/s
2GOpptil 200 kbit/sOpptil 100 kbit/s

Den raskeste hastigheten får du med 4G+. 4G+ betyr at basestasjonene sender ut signaler på to eller tre frekvenser, mens det på 4G sendes på én frekvens.

En telefon som støtter 4G+ er i stand til å lytte på flere frekvenser samtidig, noe som totalt sett gir deg vesentlig høyere hastigheter.

Begrensing i hastighet på mobildata

For å sikre at alle våre kunder opplever god ytelse ved bruk av mobildata, forbeholder vi oss retten til å begrense overføringshastigheten til 64 kbit/sek når bruken overstiger 1 GB mer enn det inkluderte i abonnementet, i løpet av en kalendermåned. Ved kjøp av ekstra mobildata økes grensen tilsvarende. En eventuell hastighetsbegrensning vil gjelde i maksimum 31 dager.

3G eller 4G/4G+?

I noen tilfeller vil 3G kunne levere høyere hastighet enn 4G/4G+, på samme måte som 4G/4G+ i andre tilfeller vil gjøre det samme. Uansett om din telefon er koblet til 4G eller 3G kan du være trygg på at du har tilgang til hastigheter som tilfredsstiller.

Hva slags hastighet du trenger for å se på film eller høre på musikk varierer fra tjeneste til tjeneste. Her er noen eksempler som gjelder databruk på mobilen:

Tabellen viser ulike tjenester, og hvilke hastigheter de krever. 5 Mbit/s er nok til det aller meste.

Trafikkstyring

Begrepet trafikkstyring beskriver hvordan vi administrerer trafikk over nettverket. Dette kan for eksempel være:

  • Prioritering av visse typer trafikk, spesielt når det er mye trafikk på nettet, for å sikre sømløs og uforstyrret internett-tilgang.
  • Senking av fart på visse typer trafikk som ikke er kritisk, på tidspunkter og steder der det er mye trafikk.
  • Justering av tilgang og fart for storbrukere.

Trafikkstyring hos OneCall

Fordi OneCall har fri fart på alle abonnement vil du få den maksimale hastigheten vi kan tilby, uansett når og hvor du bruker nettet, og uansett hva du laster ned/opp.

Dette gjelder så lenge du ikke har brukt over 1 GB mer enn det inkluderte i abonnementet (inkludert eventuell Ekstra Mobildata eller TaMedData), innenfor samme kalendermåned. Da reduseres hastigheten til 64 kb/sek.

OneCall sperrer ikke for bruk av tjenester, innhold eller applikasjoner, med mindre vi må blokkere dem av lovmessige hensyn.

Trafikkstyring hos OneCall:

BeskrivelseAlle abonnement
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid blokkert*?Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid bremset ned, slik at du får lavere hastighet?Nei
Er noen tjenester, innhold eller applikasjoner alltid prioritert?Nei
Er det noen spesialiserte tjenester levert på OneCalls abonnementer?Nei
Hvilke ned- / opplastingsgrenser og tilgjengelig datamengde gjelder?Se onecall.no/mobilabonnement for å se innhold og grenser for de respektive abonnement.
Brukes trafikkstyring til å administrere nedlastingsgrenser?Nei
Brukes trafikkstyring til å justere hastighet til tunge databrukere?Nei

Tabellen gjelder alle nåværende og tidligere abonnement, både mobilabonnement og bredbåndsabonnement.

Eventuelle klager på opplevd hastighet skal rettes til OneCalls kundesenter: På telefon 04300, chat eller kontaktskjema.

Mer fra mest aktuelle svar

Fakturabeløpet kan være høyere enn månedsavgiften

Grunnen til dette er vanligvis bruk av tjenester som ikke inngår i månedsavgiften:

  • Anrop til spesielle nummer, f.eks taxisentraler eller banker
  • Innholdstjenester, f.eks ringetoner eller SMS-avstemninger
  • Bruk i utlandet eller på ferger

Mine Sider kan du se detaljert informasjon om forbruket ditt, en oversikt over alle fakturaene dine, i tillegg til fakturaspesifikasjoner.

Bestille SIM-kort

Er du allerede kunde kan du logge inn og bestille nytt SIM-kort på Mine Sider.

Du kan hente SIM-kortet umiddelbart på Narvesen, 7- Eleven, Shell 7-Eleven, eller velge å få kortet tilsendt i posten (2-4 virkedager).

SIM-kortet støtter BankID og kan tilpasses til å passe alle telefoner.
Adapter for nanosim, microsim og vanlig SIM-kort

SIM-kortet kan tilpasses i størrelse slik at det passer i alle mobiltelefoner.

Alle SIM-kortene kortene støtter BankID på mobilen, men det er kun mulig å ha én aktiv BankID tilknyttet nummeret.

Nytt SIM-kort koster kr. 129,-

Flere spørsmål

Dekning hos OneCall