Foreldre aner ikke hva som skjer på Snapchat

I følge 15-åringene Vilde, Laura og Birk brukes mobilen først og fremst til å holde kontakt med venner via sosiale medier. Men foreldrene deres har ikke peiling på hva som foregår.

Barn og unges mobilbruk har vært et omstridt tema i flere år allerede. Voksengenerasjonen har innsett at mobilen har kommet for å bli en stor del av barnas oppvekst, enten vi liker det eller ei. Men hva er det egentlig de holder på med, der de sitter med nesa ned i skjermen?

15-åringene Vilde Isberg, Laura Marie Felten og Birk Aschjem fra Moss gir oss et lite innblikk når de møtes etter skoletid.

- Jeg bruker mest Snapchat og Instagram. Men jeg er på Facebook også, sier Vilde.

De andre to nikker, og er enige. Laura orker ikke å forholde seg til Facebook, siden det er alt for masete. Birk synes det er greit å være der fordi han er med i to teatergrupper, og disse kommuniserer gjennom grupper på Facebook.

-  Og så bruker jeg Messenger en del, sier han.

- Jeg bruker WhatsApp når jeg snakker med folk i utlandet. Jeg har familie i Tyskland, og det er gratis å ringe til dem via WhatsApp. Men ellers bruker jeg den ikke, sier Laura.

Vilde skyter inn at hun også bruker WhatsApp på den måten - med familien hun har i Canada.

Inntekt og promotering

Instagram brukes mest til å følge med på hva venner og bekjente foretar seg, i følge Birk og Laura. Men for Vilde kan denne appen bli en inntektskilde om kort tid.

- Jeg legger ut en del fordi jeg synes det er gøy, og fikk plutselig veldig mange følgere på Instagram. Da ble jeg kontaktet og spurt om jeg kunne tenke meg et samarbeid når jeg blir 16 år. Når man har over tusen følgere, så er man interessant for annonsører. Om noen ønsker å legge ut annonser på min profil, så får jeg betalt for det, forklarer Vilde. Hun har derfor to private profiler på Instagram - en for nære venner og familie, og en med alle andre. Hun aner ikke hvorfor hun plutselig fikk så stor pågang av folk som vil følge henne, men synes det er spennende. 

- Jeg bruker Instagram mest om jeg skal promotere noe fra teatergruppene jeg er med i. Ellers følger jeg bare med på andre folk, sier Birk.

FØLGER ANDRE: 15-åringene fra Moss bruker mobilen til å følge med på hva venner og bekjente gjør, men også til praktiske ting, som å promotere for eksempel teaterforestillinger eller andre ting de holder på med.

Tusen snapper om dagen

De tre 15-åringene er enige om at Snapschat er den soleklare vinneren blant alle sosiale medier.

- Det blir vel cirka tusen snapper frem og tilbake i løpet av en dag. Det er sånn jeg kommuniserer med vennene mine, sier Birk.

Vilde og Laura nikker. Det er helt klart Snapchat det går i. Bilder og korte beskjeder for å fortelle hva som foregår og hva man skal. Det hjelper også at man ikke ønsker å ødelegge streaken man har - det vil si at man må sende en ny snap til den eller de man allerede har sendt til innen 24 timer.

- Tror dere at foreldrene deres vet hva dere gjør på sosiale medier?

Alle ler.

-  Nei, de har ikke peiling på hva som foregår på snap, sier de tre.

SMS til foreldrene

- Det som er fordelen med snap, er at du selv kan velge hvem som skal se hva. Og det veldig kjapt og enkelt å bruke, sier Birk.

-  Jeg tekster ikke, jeg sender bare snapper. Eller, jeg sender SMS til foreldrene mine. Og om det er noe som haster, sier Vilde.

Både Vilde og Birk har 20 gigabyte (GB) i måneden i mobilabonnementet sitt, og opplever aldri å gå tomme for data. Laura, derimot, har fire GB, og opplever stadig at hun går tom midtveis i måneden. Det er ikke noe tema at hun skal få mer mobildata.

Les også: Barna gjør husarbeid for ekstra mobildata

Uønskede bilder

Når det gjelder dårlig oppførsel på sosiale medier, er de tre tenåringene helt samstemte:

- Det hender ofte at jeg får bilder jeg ikke vil se, og synes det er skikkelig kjipt. Noen sender til og med videoer, sier Vilde.

Laura nikker, hun opplever det samme. Det er både gutter og jenter som sender dem dette.

- Noen driver også og maser om at jeg skal kle av meg. Jeg vet at det er mange jenter som føler seg veldig presset, og som kler av seg selv om de egentlig ikke vil. Og så blir det masse bråk i etterkant. Det er helt klart det verste med Snapchat, sier Vilde.

Birk har også opplevd å få nakenbilder, men ikke så ofte. Og han har heller ikke blitt oppfordret til å kle av seg. Alle tre er enige om at det er flere gutter enn jenter som maser om det.

-  Det er også noen som legger ut veldig stygge kommentarer til bilder, og det er ikke greit, sier Laura.

Men ubehaget ser ikke ut til å få dem til å bruke mobilen eller sosiale medier noe mindre. Alle tre nøler ikke et sekund når de blir spurt om de er avhengige av mobilen.

- Ja.

De nikker. Som om det var den største selvfølge i verden.

GÅR MEST I SNAP: Birk, Laura og Vilde anslår at de sender rundt tusen snap i løpet av en dag.

Viktig med kommunikasjon

I følge markedssjef i OneCall, Trine Rake, er det ikke uvanlig at barn bruker mer datatrafikk enn foreldrene. Hun mener det er fornuftig at barn og foreldre snakker sammen, både om bruk av mobildata, men også om hvordan man opptrer i sosiale medier.

- Vi tror noe av utfordringen ligger i at ting skjer fort i sosiale medier-verden, og ellers på internett. Det er ikke like enkelt for foreldre å «henge med i svingene». Vi mener at god kommunikasjon kan være viktig for å få innsikt i hva barna bruker mobilen til, og for å vite hvordan man kan veilede dem best mulig, sier Rake. Dette er helt i tråd med anbefalinger fra Hans Marius Tessem i slettmeg.no. Han har tidligere uttalt at det er viktig å bygge opp tillitt fra barna er små, og dermed trygge dem på at de alltid kan komme til foreldrene å snakke.

Les også: Slik gikk det da familien testet FamiliePakka i ett år

- Selv om dette gjelder erfaringene til 15-åringer, er det viktig å huske på at de yngre barna også blir 15 år. Før barna blir så gamle, bør noen grunnregler og verdier være på plass. Ved å lære hvordan man skal te seg på sosiale medier, får de noen verktøy for å håndtere eventuelle vanskelige situasjoner man kan havne i. Det virker som om disse 15-åringene har et fornuftig forhold til hva man gjør og ikke, sier Rake.

Markedssjefen påpeker at det er mange fordeler med OneCalls abonnement, FamiliePakka. Det er lett å holde oversikt over families bruk av mobildata gjennom hele måneden, og du kan enkelt overføre ekstra mobildata fra familiens felles «databøtte» til de som er i ferd med å gå tom.

- I OneCall-appen har man alltid oversikt over forbruket. Man kan også aktivere sperrer på bruk i utland, kjøp av innholdstjenester, eller legge på sperre når man har brukt opp mobildataen, sier Trine Rake i OneCall.

Les flere artikler