Slik bruker barn og ungdom sosiale medier

Hva er det de unge holder på med hele tiden når mobilen sitter som limt fast i hånden på dem? Daniel (11) og Pernille (14) bruker nemlig appene ganske annerledes enn oss voksne.

Mobilen får en stadig større plass i barnas liv når de nærmer seg tenårene, og det kan være vanskelig for foreldrene å ha full kontroll på hva som skjer. Det burde være relativt enkelt å holde oversikt over hvilke apper som lastes ned. Men hvordan blir de egentlig brukt?

- Jeg har sendt 35 000 snapper siden vinterferien i år, og har streak med 124 stykker, sier Daniel Tobiassen (11).

Mamma Anna-Karin Tobiassen gjør store øyne.

- Det er såpass ...? Jeg må bare innrømme at jeg ikke har så god peiling på dette som jeg burde, sier hun.

Anna-Karin jobber som lærer, og har sett hva som følger i kjølevannet av sosiale medier, og spesielt Snapchat. Derfor har hun vært streng med Daniel og holdt igjen lenge etter at kompisene hans lastet ned appen.

Les også: Bør du velge kontantkort eller mobilabonnement til barna?

Daniel lastet ned Snapchat uten at mamma Anna-Karin visste det - fordi han følte at "alle andre" hadde appen. Det førte til en lengre prat om temaet.

Mange måter å utestenge på

- De fikk Snap da de var sånn ni-ti år, de andre gutta, sier Daniel. Appen har en anbefalt aldersgrense på 13 år, men tall fra Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2018» viser at ni av ti barn mellom ni og 18 år bruker sosiale medier. Snapchat en blant de mest populære.

- Ja, og det var jo ikke så greit siden all kommunikasjon plutselig foregikk der. Men jeg ville at du skulle vente fordi jeg vet hvordan Snapchat kan brukes blant annet til å utestenge, sier Anna-Karin. Hun har erfart en del gjennom jobben som lærer, og forklarer:

- Det lages grupper inne på Snapchat, og det kan være veldig sårt å ikke få være med i en gruppe man gjerne skulle vært i. Eller at det legges ut bilder hvor alle på gruppa er invitert med på noe, bortsett fra deg.

Hun påpeker også utfordringen med at alt som sendes forsvinner med en gang, og at det dermed kan være vanskelig å bevise for de voksne. Og rekker du å ta screenshot av det, så blir du anklaget for å være en tyster fordi avsender får varsel om at screenshot er tatt.

- Dessuten kan ikke barn alltid vite hva som vil oppleves som sårende for andre. De har ikke evnen til å reflektere og vurdere hvordan tilsynelatende uskyldige bilder vil oppfattes av andre, de bare sender i vei, mener hun.

- Barns sosiale liv på nettet er skjult for oss voksne, og vi vet ofte lite om hva de gjør som er bra og inkluderende, eller hvilke problemer de møter gjennom for eksempel ekskludering. Det er fort gjort å overse problemer, fordi vi ikke fanger opp «dagligtalen» som foregår digitalt, sier Kaja Hegg, rådgiver i Redd Barna.

Les også: Disse mobilene anbefaler vi barna

Daniel har så langt bare gode erfaringer med Snapchat. Men han vet at et kan dukke opp ting etterhvert som ikke er like gøy.

Lastet ned Snapchat i smug

Siden Daniel følte at han gikk glipp av mye sosialt, lastet han ned Snapchat i smug - uten at foreldrene visste det.

- Det gikk noen måneder før jeg oppdaget det, og da hadde vi en lang prat. Det endte med at han fikk beholde appen, rett og slett fordi han gikk glipp av så mye med kompisene sine. Men vi har snakket en del om bruken og hva som kan dukke opp. Jeg håper han forteller meg det om noe skjer på Snapchat som han ikke liker, sier hun. Daniel nikker samtykkende.

- Jeg har i hvert fall ikke opplevd at noen har vært slemme eller har mobbet noen ennå, sier han.

Markedssjef i OneCall, Trine Rake, støtter Anna-Karin i at kommunikasjonen mellom barn og voksne er sentral.

- En god dialog vil forhåpentligvis gjøre det lettere for dem å fortelle om eventuelle vanskelige situasjoner som oppstår på sosiale medier, sier hun.

Les også: Så mye mobildata har "alle de andre"

Vanlig med flere kontoer

Det er heller ingen tvil om hvilken app som går av med den soleklare seier for Pernille Korssund (14).

- De appene jeg bruker mest er Snapchat, Instagram og Facebook. Men det er Snap jeg bruker aller mest, først og fremst til å snakke med vennene mine, sier hun.

14-åringen forteller at det ikke er uvanlig å ha flere kontoer på f.eks. Instagram. Og det er ikke de samme bildene eller videoene som legges ut begge steder.

- Noen har én bruker som alle kan se, men i tillegg en privat, hvor man må få godkjennelse for å se bildene, sier hun.

Snapchat er favoritten: Pernille er ikke i tvil om hvilken app hun bruker mest.

Ikke alt er gratis

- Jeg laster bare ned apper som er gratis, men det er fort gjort å bli lurt, ser hun, og forklarer:

- Jeg har opplevd å laste ned en gratis app, men så måtte jeg bli abonnent for å bruke den, og det kostet 50 kroner i måneden. Om jeg ikke ville bli abonnent, måtte jeg trykke på et bittelite kryss i hjørnet, som jeg ikke så. Det var veldig vanskelig å finne ut av hvordan man skulle melde seg av, forteller Pernille.

Elise Thoresen, markedskoordinator i OneCall, understreker at også innholdstjenester og samtaler til spesialnummer kan koste penger, uten at barna vet det.

- Vi har derfor gjort det mulig å sperre for bruk til spesialnummer og innholdstjenester i FamiliePakka. Dette er noe foreldrene selv kan styre igjennom appen, sier hun.

Les også: 5 grunner til å velge FamiliePakka 

- Husk også at du alltid kan legge inn foreldrekontroll på mobiltelefonen. Da får du muligheten til å blokkere eller begrense bestemte apper og funksjoner på enheten. Du kan også begrense for upassende innhold og innhold med aldersgrenser, sier Thoresen.

Her kan du lese mer om Apples foreldrekontroll eller les mer om hvordan du aktiverer foreldrekontroll på Google Play.

Les flere artikler